کدخبر: 569 چهارشنبه، 16 تیر 1400 - 13:43 569 پرینت خبر
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

کرونا نیاز به روز رسانی مستندات در حوزه سلامت را آشکار کرد

image

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ کرونا نشان داد نیاز داریم براساس مستندات در حوزه سلامت برنامه‌ریزی کنیم و به‌روز باشیم، یکی از ابزارهای مبتنی بر شواهد این است که بتوانیم اطلاعات خود را به درستی از محیط اخذ کنیم و پس از تحلیل اطلاعات، برنامه ریزی‌ها انجام شود.

به گزارش روشنای راه، علیرضا رئیسی معاون بهداشت و فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور گسترش همکاری های پژوهشی در نظام سلامت تفاهم نامه امضا کردند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم امضای این تفاهمنامه با بیان اینکه هدف از امضای این تفاهم نامه ایجاد هم راستایی جهت هدفمند کردن تحقیقات حوزه سلامت است، گفت: همه گیری کرونا به ما نشان داد که نیاز داریم براساس مستندات و شواهد در حوزه سلامت برنامه ریزی کنیم و به روز باشیم؛ یکی از ابزار های به روز بودن و برنامه ریزی مبتنی بر شواهد داشتن این است که بتوانیم اطلاعات خود را به درستی از محیط اخذ کنیم و پس از تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، برنامه ریزی ها انجام شود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی باید حالت پویا و دینامیک داشته باشد، عنوان کرد: برنامه های ایستا و ایستاتیک در دنیای امروز دیگر جوابگو نیستند. از آنجایی که معاونت بهداشت در مهم ترین سطوح کشور در حال خدمت رسانی است، قطعا باید اطلاعات به روز و نابی را در اختیار داشته باشد.

پژوهش هایی را حمایت می‌کنیم که سوالات حوزه بهداشت را پاسخ دهند

رئیسی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همواره به صورت مزمن در سطح کشور وجود دارد، این است که ما از اطلاعات تولید شده استفاده بهینه ای نداریم و حتما لازم است که این اطلاعات به درستی جمع آوری، دسته بندی و استفاده شود. دسترسی، مشکل بعدی است که ما در حوزه این انبار اطلاعات داریم، اینکه اطلاعات تولیدی باید در اختیار چه کسی قرار بگیرد؟

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه ما همواره صاحب انبار اطلاعاتی هستیم که در باریکی دارد و قفل است، مطرح کرد: این امر مشکل بزرگی است که باید رفع شود. یکی از برکاتی که امروز این تفاهم نامه دارد این است که این در را باز خواهد کرد. از سوی دیگر مشکلی که در حوزه تحقیقات و پژوهش وجود دارد این است که نتایج تحقیقات باید سوالات حوزه سلامت را پاسخ دهند نه سوالات ذهنی یک پژوهشگر را، اجرای این اولویت بندی را بسیار تاکید داریم، ما پژوهش هایی را حمایت می‌کنیم که سوالات حوزه بهداشت را پاسخ دهند که خوشبختانه دیتاهای عظیمی در اختیارمان است. 

وی تصریح کرد: مشکل مزمن دیگری هم که وجود دارد بر اساس این تفاهم نامه رفع خواهد شد، این است که عده ای در محیط  فعالیت کرده و دیتا تولید می کنند و برخی دیگر، دسترنج این افراد را در قالب اینکه مقاله ای می خواهند منتشر کنند، بدون اینکه ذینفعان اصلی را مشارکت دهند، استفاده می کنند. باید ارائه دهنگان خدمات، تولیدکنندگان دیتا و کسانی که پژوهش می کنند در قالب یک تیم از این اطلاعات استفاده کنند. البته عزیزانی که به صورت جهادی در محیط فعالیت می کنند، نیازی به اینکه نامشان ذکر شود ندارند اما از نظر اخلاق در پژوهش نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. خوشبختانه روند معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به گونه ای است که ما در این زمینه با کمترین مشکلات رو به رو هستیم.

ضرورت جلوگیری از پراکنده کاری در پژوهش ها

رئیسی به هدف دیگر معاونت بهداشت جهت امضای این تفاهم نامه مبنی بر جلوگیری از پراکنده کاری اشاره و عنوان کرد: اینکه هر شخصی در هر حوزه ای با هر شیوه ای بدون اولویت بندی پژوهش می ‌کند، صحیح نیست. اگر به این موضوع توجه نشود منجر به هدرفت منابع می شود درصورتی که اگر به درستی اولویت بندی شود، می توانیم سراغ سوالات بعدی برویم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به پژوهش در دوران شیوع کرونا گفت: در موضوع کرونا تجربه خوبی داشتیم و سوالاتی از اثر بخشی و اعمال پروتکل ها را بر اساس اولویت بندی به معاونت تحقیقات ارائه کردیم که نتیجه تحقیقات به ما خیلی کمک کرد. 

وی اظهار کرد: امیدوارم با امضای این تفاهم نامه مسیر روشنی را در حوزه سلامت داشته باشیم، این تفاهم نامه یک نقشه راه برای آینده حوزه پژوهش است.

موضوع این موافقت نامه «تقویت و توسعه تحقیقات نظام سلامت» با محوریت و مسئولیت مابین معاونت بهداشت و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی، سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط، مردم و سایر ذی نفعان است.

براساس این گزارش، اجرای سیاست های تصمیم گیری آگاه از شواهد در معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ظرفیت سازی و افزایش کمی و کیفی پژوهش های نظام سلامت در حوزه بهداشت، ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی یا ارتقای سلامت و پیشگیری در حوزه بهداشت، تقویت همکاری بین بخشی حوزه های بهداشت و تحقیقات و فناوری وزارت متبوع در زمینه پژوهش های نظام سلامت، توسعه مشارکت های مردمی، حمایت طلبی جلب مشارکت خیران برای اهدا و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات نظام سلامت و تعیین مراکز تحقیقاتی همکار در برنامه توسعه تحقیقات نظام سلامت از جمله اهداف موافقتنامه و برنامه تقویت و توسعه تحقیقات نظام سلامت هستند.

همچنین، براساس این موافقت نامه شیوه نامه اجرایی ظرف مدت دو هفته آماده و به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

مدت این موافقت نامه از زمان امضا برای مدت دو سال تعیین می شود و با اعلام قبلی یکی از طرفین قابل قسم بوده و درصورت رضایت طرفین قابل تمدید خواهد بود.

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز