کدخبر: 563 دوشنبه، 14 تیر 1400 - 13:31 563 پرینت خبر

به مناسبت روز قلم؛

image

روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی ،به عنوان "روز قلم" در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش روشنای راه؛

قلم در اسلام بسیار مورد احترام و پاسداشت قرار گرفته است و جایگاه و حرمت آن به حدی است که خداوند متعال در قرآن کریم به قلم و آنچه می نویسد سوگند یاد کرده است.

در دین اسلام نیز جایگاه قلم چنان بالاست که خداوند به آن قسم می‌خورد: "ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آن‌چه نویسند".

قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسانهاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد. هر گونه رشد و پیشرفت، پیروزی، آرامش و معرفت و شناخت ریشه در قلم دارد.

قلم این توان را دارد که آنچه در فضای ذهن آدمی خطور می کند به زیور طبع بیاراید و آنچه بر جهان و جهانیان گذشته را بر صفحات کاغذین تاریخ ثبت و برای همیشه جاودانه سازد.

هر کس می‌تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می‌کند، بنویسد. قلم، تخریب می‌کند. می‌سازد. واقعیت‌ها را آشکار می‌کندآشکارها را نهان می‌کند. به واقع قلم، معجزه‌ای جاودان است.

امید که با یاری پروردگار،  قدر قلم را حفظ نمائیم.

روز قلم فرصتی است مغتنم تا از اهالی قلم و فرهیختگانی که اندیشه خود را به وسیله قلم به دیگران منتقل و آنرا ماندگار می سازند تجلیل و تکریم شود. این روز ارزشمند را به همه اندیشمندان صاحب قلم به ویژه اهالی قلم استان البرز تبریک عرض می نمایم.

نویسنده: محمود عزیزی

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز