کدخبر: 539 پنجشنبه، 10 تیر 1400 - 13:44 539 پرینت خبر
حسن خلیلی نیا، رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم:

روشنایی محور قنوات - مبارک آباد قم تامین شد

image

رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت: سیستم روشنایی محور قنوات - مبارک آباد در بخش مرکزی با هدف افزایش ضریب ایمنی و کاهش سوانح جاده‌ای با نصب ۲۵ پایه روشنایی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روشنای راه، سید حسن خلیلی نیا افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی بخش مرکزی قم که از مراکز عمده تولیدات زراعی – باغی و پرورش دام و طیور است ارتقای ایمنی راه های آن در دستور کار این اداره کل بوده است.

وی ادامه داد: گرچه دستور العملهای سازمانی اجرای سیستم روشنایی را مختص مقاطع خاص جاده ای و محورهای اصلی دانسته اما با توجه به موقعیت بخش و ترافیک حجیم و ترکیبی محور قنوات – مبارک آباد و همچنین مطالبات جدی اهالی نسبت به اجرای سیستم روشنایی دراین محور اقدام گردید.

خلیلی نیا با بیان اینکه طول این مسیر بهسازی شده یک کیلومتر است، عنوان کرد:با توجه به استانداردهای راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نسبت به استقرار و نصب ۲۵پایه روشنایی در مسیر طرح اقدام شد.

رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم با اشاره به مشخصات فنی این طرح، گفت: بخاطر ضرورت صرفه جویی در منابع انرژی، شعاع روشنایی مناسب متوسط عمر بالا وغیره جهت تامین روشنایی از لامپ های کم مصرف و پرشعاع  ال ای دی استفاده شده است.

وی نصب ۴۸ عدد چراغ در طول این مسیر را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: عملیات اجرایی طرح مذکور از اول اردیبهشت ماه سالجاری آغاز و طی مدت دو ماه و در پایان خرداد ماه امسال تکمیل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

شهر قنوات در بخش مرکزی استان قم قرارگرفته و فاصله آن با شهر قم حدود ۱۰ کیلومتر است، این شهر در سال ۷۹ با ادغام روستاهای حاجی‌آباد لک‌ها، مرادآباد، والیجرد و حسن‌آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل‌توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی است.

این شهر در مناطق خشک و کویری قم قرارگرفته است و درگذشته از طریق حفر قنات، آب موردنیاز مردم منطقه تامین می‌شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می‌شود؛ قنوات پس از شهر قم دومین شهر پرجمعیت استان است و جمعیت آن به حدود ۱۸ هزار تن می‌رسد.

استان قم در حال حاضر دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کهک و سه شهر سلفچگان، دستجرد و قنوات می‌باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز