کدخبر: 535 چهارشنبه، 09 تیر 1400 - 18:15 535 پرینت خبر
حامد نیکونهاد، رئیس پژوهشکده حقوق عمومی و بین الملل پژوهشگاه قوه قضاییه:

تهیه پیش‌نویس لایحه احیای حقوق عامه تا پایان آذر ماه امسال

image

رئیس پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل پژوهشگاه قوه‌قضاییه از تهیه پیش‌نویس لایحه احیای حقوق عامه تا پایان آذر ماه امسال(هفته پژوهش) خبر داد.

به گزارش روشنای راه، حامد نیکونهاد ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی، به بیان برخی اقدامات و فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل پرداخت و اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه حقوق عمومی، حقوق عامه و مشکلات مربوط به آن است و با توجه به اینکه در زمینه حقوق عامه آیین دادرسی خاصی وجود ندارد و نحوه مشارکت در این زمینه نیز مشخص نیست، تهیه لایحه آن بسیار مشکل است.

وی افزود: در زمینه حقوق عامه در کشور قانون جامعی نداریم و همین مساله موجب تشدد آرای قضایی شده است و در این حوزه با فقر ادبیات تخصصی و فقدان فقه نظری مواجه هستیم.

رئیس پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل پژوهشگاه قوه قضاییه، ادامه داد: بر همین اساس موضوع حقوق عامه در اولویت بررسی‌ها و مطالعات پژوهشگاه قوه قضاییه و پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل قرار گرفت و با حضور صاحبنظران و اندیشمندان حقوقی شامل قضات، اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری، ابعاد مختلف این موضوع بررسی شد.

وی به تشکیل کارگروه تخصصی حقوق عامه اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری مسابقه شبیه‌سازی و همچنین همایش بین‌المللی با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در ارتباط با موضوع حقوق عامه برگزار خواهیم کرد.

نیکونهاد به شیوع ویروس کرونا و چالش‌های حقوق ناشی از آن اشاره کرد و افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، در حوزه بین المللی و داخلی چالش‌های حقوقی ناشی از این ویروس مورد رصد قرار گرفت و چند گزارش پژوهشی کاربردی نیز در این راستا تهیه شد که مجموعه این گزارش‌ها بزودی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

رئیس پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل پژوهشگاه قوه قضاییه اظهارداشت: این موضوع که دادستان‌ها به صورت خاص برای مواجه قضایی با کاستی‌ها و کوتاهی دستگاه‌ها در مدیریت کرونا چه کاری می‌توانند انجام دهند و بعد از کرونا چه معضل یا معضلاتی گریبانگیر دستگاه قضا خواهد شد در پژوهش‌های پژوهشکده حقوق عمومی مورد بررسی قرار گرفته و در پایان همه پژوهش‌ها نیز پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز