کدخبر: 528 سه‌شنبه، 08 تیر 1400 - 13:51 528 پرینت خبر

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت در منزل یاسینی خبرنگار ایرنا حضور یافتند

image

«سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی ربیعی» سخنگوی دولت و «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران و رییس پیشین آن با حضور در جمع خانواده «ریحانه سادات یاسینی»، با آنان در سوگ جان باختن خبرنگار ایرنا در سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست ابراز همدردی کردند.

به گزارش روشنای راه، این دیدار در منزل پدری «ریحانه سادات یاسینی» برگزار شد و در آن، «علی متقیان» مدیرعامل ایسنا ،«محمدرضا نادری گیسور» معاون خبر ایرنا، «اسماعیل داودی» مدیرکل اخبار چندرسانه ای ایرنا و جمعی از مسئولان دفتر سخنگوی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

مسئولان یادشده همچنین با حضور در منزل پدری «مهشاد کریمی» خبرنگار فقید ایسنا در سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست در روز چهارشنبه گذشته در شهرستان نقده استان آذربایجان غربی، به خانواده وی تسلیت گفتند.

 دیدار مسئولان با خانواده خبرنگاران یادشده به منظور ادای احترام و تسلیت به آنان،  بیش از سه ساعت به طول انجامید و در جریان آن، خانواده های آنان ضمن توصیف ویژگی های شخصیتی و تعهد کاری فرزندان خود در عرصه اطلاع رسانی، از ابراز همدردی مسئولان، جامعه رسانه ای کشور، اقشار مختلف مردم و انبوه کسانی که در غم سنگین فقدان فرزندان جوان آنان، با برگزاری برنامه های بزرگداشت، حضور در مراسم، درج مطلب در رسانه ها، ارسال پیام های همدردی و طرق گوناگون با آنها شریک شده اند، قدردانی کردند.

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت در منزل یاسینی خبرنگار ایرنا حضور یافتند

 

خانواده «ریحانه سادات یاسینی» و «مهشاد کریمی» همچنین بر رسیدگی دقیق به علل بروز سانحه و بررسی ابعاد مختلف آن، برخورد با مسببان حادثه و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع رخدادهای مشابه تاکید کردند.

«حسین یاسینی» پدر «ریحانه یاسینی» گفت:«فرزندم موهبتی الهی بود که خدا او را پیش ما به امانت گذاشته بود. ما تلاش کردیم تا از این هدیه الهی بخوبی مراقبت کنیم و به نحوی شایسته، او را تربیت و پرورش دهیم. خوشحالم که او در راه خدمت به جامعه و مردم فدا شد و هنگام مرگ، ذکر «یاحسین» بر لب داشت.»

پدر مرحومه یاسینی در این نشست همچنین از برخی اظهارات و رفتارهای «عیسی کلانتری» رییس سازمان حفاظت محیط زیست در باره سانحه واژگونی اتوبوس – که سازمانش مسئولیت دعوت و میزبانی از خبرنگاران را در این ماموریت به عهده داشت- به شدت انتقاد کرد و خواستار عذرخواهی رسمی وی و برخورد دولت با اینگونه رفتارها شد.

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت در منزل یاسینی خبرنگار ایرنا حضور یافتند

مادر ریحانه یاسینی نیز در این نشست با توصیف ویژگی های شخصیتی فرزندش اظهارداشت:« او همیشه آرزو داشت فردی تاثیرگذار برای جامعه باشد و واکنش جامعه به مرگ او نشان داد که او به این آرزویش رسیده است اگرچه خیلی زود و به صورتی ناگهانی و بسیار تلخ، دنیا را ترک گفت و آینده درخشان او، به دلیل بی مبالاتی و بی مسئولیتی در انتقال خبرنگاران محیط زیست، از دست رفت.»

او همچنین با ابراز تاسف از درگذشت جمعی از سرباز معلمان در سانحه اتوبوس در روزهای اخیر از مسئولان خواست اجازه ندهند «مرگ جوانان در کشور اینقدر ارزان و آسان باشد.»

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت در منزل یاسینی خبرنگار ایرنا حضور یافتند

«بهراد مهرجو» روزنامه نگار و همسر ریحانه یاسینی که از سه سال پیش زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودند، در این نشست از همه تشکلهای صنفی روزنامه نگاری خواست برای پاسداشت یاد و نام خبرنگاران جان باخته، در زمینه کاهش سوانح و تلفات جاده ای و پیشگیری از رویدادهای مشابه همه تلاش خود را به کار گیرند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت هم در این جلسه گفت که خودش غم مرگ همسر و فرزند جوان خویش را دیده است و شرایط خانواده یاسینی و کریمی را بخوبی درک می کند.

وی افزود:« من بخاطر همه قصورها و کاستی هایی که باعث این ماجرا شد، از همه عذرخواهی می کنم.»

«علی ربیعی» که در دانشگاه تهران، استاد ریحانه یاسینی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود، از او به عنوان یکی از دانشجویان فعال و نخبه یاد کرد که در دوران دانشجویی به عنوان دستیار در کنار ربیعی فعالیت می‌کرده است.

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت در منزل یاسینی خبرنگار ایرنا حضور یافتند

«سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با تجلیل از ویژگی های شخصیتی خبرنگاران جان باخته و خانواده های آنان اطمینان داد که همه تلاش خود را برای بازنگری در برنامه های اعزام خبرنگاران و کمک به انجام ماموریت‌های ایمن برای آنها به کار خواهد بست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی را خبرنگاران شناخته شده در عرصه رسانه عنوان کرد و گفت: ریحانه‌ یاسینی – همانطور که مادرش اشاره کرد - همیشه به دنبال تاثیرگذاری بود؛ به همین سبب او هم در طول زندگی‌اش تاثیرگذار بود و هم نحوه درگذشتش تاثیرگذار بود.

او اضافه کرد: اگرچه این داغ همچنان تلخ است اما باید از این اتفاق تلخ به دستورالعمل‌ها و هنجارهایی برسیم که از این پس اتفاق‌های مشابه تکرار نشود و یا حداقل کمتر تکرار شود.

صالحی همچنین در خصوص گلایه مادر ریحانه یاسینی که گفت «دختر کوچک‌تر من خبر فوت خواهرش را بلافاصله از شبکه‌های اجتماعی خواند و از همان روز ضربه روحی سنگینی خورده است؛ ای کاش دو ساعت صبر می‌کردند تا به نحو بهتری از فوت خواهرش مطلع می‌شد»، گفت: اکنون در اخلاق حرفه‌ای رسانه، برخی از این ملاحظات را به عنوان دستورالعمل یا هنجار نداریم؛ باید در حوزه فوتی‌ها و مصدومین، رسانه ها موظف باشند برای مدتی معین، موضوع را اعلام نکنند و این یک التزام برای همه رسانه ها شود.

وی تاکید کرد: باید از این مصیبت، یک «فرصت» در زمینه بهبود اطلاع رسانی و شرایط جامعه ایجاد شود تا از بار این غم بزرگ اندکی بکاهد.

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت در منزل یاسینی خبرنگار ایرنا حضور یافتند

«احمد مسجدجامعی» عضو کنونی شورای شهر تهران و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  با تجلیل از ویژگی های شخصیتی خانواده یاسینی و بیانات آنان در این جلسه، برای پیگیری مطالبات بحق صنفی روزنامه نگاران در باره این حادثه و همچنین، کمک به انجام اقداماتی که یاد و خاطره خبرنگاران فقید محیط زیست را برای جامعه زنده بدارد، اعلام آمادگی کرد.

مسئولان یادشده روز گذشته در مراسم بزرگداشت «ریحانه یاسینی» در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز شرکت کرده بودند. در این مراسم، «عیسی کلانتری» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، «محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل ایرنا، اصحاب رسانه و خبرنگاران و کارکنان ایرنا حضور داشتند.

 «ریحانه یاسینی» و «مهشاد کریمی» روز چهارشنبه گذشته همراه با ۲۰ خبرنگار دیگر به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور مشاهده و اطلاع رسانی از اقدامات دولت برای احیای این دریاچه به استان آذربایجان غربی رفته بودند که عصر همان روز پس از بازدید از تونل در حال احداث انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه در شهرستان نقده ، اتوبوس حامل آنان در مسیر بازگشت دچار نقص فنی شد و با کوه برخورد کرد.

در این سانحه، یاسینی و کریمی جان باختند و دیگر خبرنگاران دچار مصدومیت و جراحت شدند که چهارتن از آنان همچنان در بیمارستان بستری هستند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز