کدخبر: 514 دوشنبه، 07 تیر 1400 - 12:36 514 پرینت خبر
بیژن سلیمانپور، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم:

تامین آب چالش اساسی استان قم است

image

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با اشاره به افزایش نسبی دما و کاهش بارندگی و لزوم اصلاح الگوی مصرف در بین شهروندان گفت: تامین پایدار منابع آبی یکی از چالش های مهم و اساسی پیش روی این استان است.

به گزارش روشنای راه، بیژن سلیمانپور در جلسه شورای اطلاع رسانی استان قم، افزود: موضوع آب چالش بزرگ کشورهای خاورمیانه تا سالهای آینده خواهد بود و بحران آب در غرب آسیا فاجعه آمیز است.

وی با تاکید بر بحران آب و بی توجهی کشورهای جهان سومی به منابع محدود آبی، خاطرنشان کرد: پیشرفته ترین مدیریت مصرف آب برای کشورهایی است که بالاترین سرانه آب را دارند.

وی بحران آب در کشور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: طبق برآوردهای انجام شده ایران از هشت سال گذشته وارد دوره ۳۰ ساله کم آبی شده است.

معاون استاندار قم یادآور شد: اگر روزانه هر ایرانی یک لیوان آب صرفه جویی کند روزانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

به گفته وی، اطلاع رسانی پیرامون صرفه جویی در مصرف آب فقط وظیفه شرکت آب و فاضلاب نیست و تمام دستگاه ها در این حوزه وظیفه ذاتی دارند.

سلیمانپور ادامه داد: وضعیت استفاده از آب شرب شهری در فضاهای سبز شهری مطلوب نیست اما در عین حال نمی توان از آب مورد استفاده در فضاهای سبز شهری دریغ کنیم بلکه باید با اصول علمی سرانه های سبز را توسعه دهیم و از منابع دیگر مانند آب های خاکستری در این حوزه ها استفاده گردد.

وی در ادامه با اشاره به واکسیناسیون کرونا، اظهار داشت: با تولید انبوه واکسن ایرانی بزودی ایران به یکی از کشورهای تاثیرگذار در روند درمان بیماری کرونا تبدیل خواهد شد.

معاون استاندار قم همچنین یادآور شد: مردم ایران برغم مشکلات اقتصادی و تبلیغات معاندان با حضور پرشور خود در انتخابات، حماسه ۲۸ خردادماه را رقم زدند و ثابت کردند که با گردش نخبگان امید به آینده بهتر وجود دارد.

سلیمانپور ادامه داد: میانگین مشارکت مردم قم در انتخابات از متوسط کشوری بالاتر بود و مردم انتظار دارند دولت جدید به وعده های خود جامه عمل بپوشاند.

 

صدای پای موج پنجم کرونا به گوش می‌رسد

مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه بیان کرد: خطر بزرگی با عادی انگاری کرونایی موجود در جامعه مردم را تهدید می کند و تعداد شهرهای قرمز روز به روز بیشتر می شود.

محمدتقی سلطانی گفت: کرونا در استانهای جنوب و جنوب شرقی شلعه ور شده است، قدرت و سرعت انتشار ویروس هندی بسیار بیشتر از نمونه های ووهانی و انگلیسی است.

وی یادآور شد: تعداد بیماران کرونایی در استان قم طی یک هفته گذشته با شیب ملایمی در حال افزایش است و زنگ خطر خیز مجدد این ویروس به صدا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک هفته اخیر با وجود کاهش تست های کرونایی در قم اما تعداد مبتلایان با رشد روبه شده و طبق برآوردهای علمی پیک موج پنجم کرونا در استان احساس می شود.

به باور سلطانی،طی یک هفته گذشته در گام پنجم طرح شهید سلیمانی ۳ هزار و ۳۸۷ تن از افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط بودند مورد رهگیری قرار گرفته اند.

 وی خاطرنشان کرد: طی یک هفته گذشته با بازرسی گروه های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم ۲۸ مرکز متخلف پلمب شد.

سلطانی اظهار کرد: تاکنون ۶۲ هزار و ۷۱ دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است و از عصر امروز فعالیت پایگاه خودرویی از سر گرفته می شود و سالمندان بالای ۷۰ سالی که هنوز واکسن نزده اند می تواند به این پایگاه خودرویی و سایر پایگاه های تجمیعی مراجعه کنند.

وی یادآور شد: تزریق واکسن نوبت دوم در مناطق روستایی از روزگذشته آغاز شده و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

سلطانی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده علت استقبال اندک سالمندان قمی از واکسیناسیون، انتظار آنها برای تولید انبوه واکسن ایرانی است، گفت: حدود ۲۵ درصد از گروه های هدف در گروه سنی بالای ۷۰ سال واکسن زده اند.

قم از روز بیست و نهم خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد کرونایی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز