کدخبر: 501 یکشنبه، 06 تیر 1400 - 14:16 501 پرینت خبر
عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اوقات فراغت کانون همگرایی نهاد خانواده و تعلیم وتربیت است

image

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اوقات فراغت دانش آموزان یک بخش با انعطاف است که می‌توان بواسطه آن همگرایی میان نهادها را وسعت بخشید.

به گزارش روشنای راه، سید عباس صالحی در  آیین افتتاحیه فعالیت های تابستانی برای نشاط، شادابی و امید آفرینی در بین دانش آموزان، افزود: خانواده، دین و تعلیم و تربیت نهادهایی هستند که همواره همسو با هم پیش نمی‌روند، این نهادها باید در یک نگاه فرابخشی به همگرایی دست یابند.

وی ادامه داد: کانون همگرایی اوقات فراغت است، در واقع بستر و زمینه لازم برای همگرایی را می‌توان اوقات فراغت دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به آمارهای بدست آمده، ۷۵ درصد دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ سال در ایام غیر تعطیل بیش از ۲ ساعت و ۲۰ درصد آنها بالای ۵ ساعت اوقات فراغت دارند.

صالحی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از مشکل خروجی تعلیم و تربیت این است که نهادهای چهارگانه مسیرهای خود را طی‌ می‌کنند، بنابراین شروع  تغییر برای همگرایی را اوقات فراغت باید دانست.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امور فرهنگی مربوط به مساجد است، گفت: در این راستا ۲۶ هزار کانون و یک میلیون دانش‌آموز وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدرسه قفس کتاب درسی را می‌سازد که در واقع مانع خلاقیت و عمق به دانش است، بنابراین یکی از نکات همگرایی این است که کتاب درسی نقطه پرش نه نقطه توقف برای دانش‌آموز باشد.

صالحی با بیان اینکه کتاب درسی برای دانش آموزان باید دریچه باشد، گفت: در این راستا مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی مطرح می‌شود.

وی همچنین در خصوص زیست مذهبی دانش آموزان خاطرنشان کرد: در این بخش مناسبات مسجد و مدرسه اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زیست اجتماعی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. از این رو باید مهارت‌ زندگی جمعی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

صالحی ادامه داد: فضای تشکل‌های اجتماعی از میان دانش‌آموزان تا ۱۵ سال شکل می‌گیرد، بنابراین مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری فرصتی مناسب برای مشارکت‌های اجتماعی است که می‌تواند یک نقطه همگرایی باشد.

وی عنوان کرد: دانش‌آموزان باید خلاقیت هنری داشته باشند. در افق ذهنی دانش‌آموز باید چهره‌های مورد علاقه مانند چهره‌های علمی وجود داشته باشد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد آینده ساز کشور، در حوزه هم گرایی نقش آفرینی می‌کند. یکی از کانون‌های موثر در این بین اوقات فراغت است.

آیین افتتاحیه فعالیت های تابستانی برای نشاط، شادابی و امید آفرینی در بین دانش آموزان به صورت ویدیوکنفرانس از شبکه شاد برگزار شد. 

وزارت آموزش و پرورش به منظور پرورش بهتر دانش‌آموزان در مهارت‌های مختلف و همچنین شکوفایی آنها متناسب با شرایط کرونایی تمهیداتی را در نظر گرفته است، این وزارتخانه با ایجاد پنجره ای در صفحه اصلی شبکه شاد "پایگاه تابستانی من" را مانند پنجره "مدرسه من " ایجاد کرده و با انتقال اطلاعات از سامانه همگام به شاد، شبکه شاد قادر خواهد بود طبق کلاس‌های تعریف شده در سامانه همگام توسط مدیران پایگاه‌های تابستانی گروه‌های کلاسی را ایجاد و در دسترس دانش آموزان قرار دهد. 
 
به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش، قرار است تابستان امسال کانون‌های ورزشی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مدارس، پژوهش سراها و کتابخانه‌ها دست به دست هم دهند تا با ظرفیت‌های ایجاد شده در شبکه شاد، فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان به خوبی رقم خورد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز