کدخبر: 492 شنبه، 05 تیر 1400 - 12:28 492 پرینت خبر
لی للا هورواث، نماینده فدراسیون جهانی تِکبال:

از معرفی تکبال تا آرزوی موفقیت برای ورزشکاران ایران در المپیک

image

نماینده فدراسیون جهان تکبال گفت: این رشته به زودی وارد المپیک خواهد شد و امیدوارم ورزشکاران ایرانی نیز در آن حضوری موفق داشته باشند.

به گزارش روشنای راه، «لی للا هورواث» نماینده فدراسیون جهانی تِکبال که برای رونمایی رسمی این رشته به تهران سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: تکبال رشته‌ای جذاب و سرشار از خلاقیت و جذابیت است و به زودی در بین رشته‌های المپیکی خواهد بود. این رشته از کشور مجارستان ابداع و به دنیا راه یافت و امروز ۱۱۰ کشور جهان این رشته را به صورتی فعال دنبال می کنند و ورزشکاران بسیاری در جهان به آن می پردازنند.

وی ادامه داد: من برای اولین بار است که به تهران سفر می‌کنم و علت حضورم در ایران افتتاح رسمی این رشته و دیدار با مسوولان ورزش ایران است.  خوشحال هستم که مردم ایران تا این حد به ورزش اهمیت می دهند و حضور مسوولان ورزش ایران در مراسم رونمایی از ورزش تکبال و توجه رسانه‌ها به این مقوله نیز باعث دلگرمی بود. آنچه بیش از پیش برای من قابل توجه و احترام است این بود که متوجه شدم در ایران زنان، مدیریت، سرپرستی و همه امور ورزش زنان را انجام می‌دهند و این مساله را در هیچ جای دنیا ندیدم. خیلی مهم است که زنان برای ورزش خودشان تصمیم بگیرند.

هورواث که خود اصلیتی مجارستانی دارد در پاسخ به این سووال که چه تفاوتی میان فوتبال و تکبال وجود دارد، افزود: تکبال رقیب فوتبال نیست بلکه با هدف افزایش مهارت های فنی و تمرکز بازیکنان در فضاهایی از جمله سالن، زمین چمن طبیعی و مصنوعی و حتی فضاهای ساحلی نیز قابلیت انجام شدن دارد و امروز بسیاری از فوتبالیست های مطرح جهان از جمله لوئیس فیگو، رونالدینهو، کریستین کارمبئو، پویول، روبرت پیرس و کافو نیز به آن علاقه نشان داده و آن را دنبال می کنند.  

نماینده فدراسیون جهانی تِکبال در خصوص حمایت‌ها و توسعه این ورزش در ایران نیز گفت: بی شک فدراسیون جهانی برای ارتقای این ورزش در ایران نهایت پشتیبانی را به خصوص در بحث آموزش و ارائه تجهیزات و میز تکبال خواهد داشت و امیدواریم که بزودی شاهد حضور تکبالیست‌های ایرانی در مسابقات بین‌المللی باشیم. این رشته به دلیل شریطی که دارد برای افراد معلول، دختران و برای آنهایی که به خلاقیت و ورزش های جدید علاقه دارند بسیار جذابیت دارد و با آن چیزی که در مدت کوتاه حضور در ایران دیدم به موفقیت ورزشکاران ایرانی بسیار دلگرم هستم.

گفتنی است دیدار با مسوولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از دیگر برنامه های حضور نماینده فدراسیون جهانی تکبال در ایران است.

در مراسم رونمایی رسمی رشته تکبال در ایران، مهین فرهادی‌زاد معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان،  عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه همگانی، جمشید تقی‌زاده معاون حقوقی مجلس و امور استان‌ها، سردار قاسمی مشاور وزیر ورزش در امور ایثارگران، خسروی مدیرکل دفتر مشترک فدراسیون‌های ورزشی، محمد شروین اسبقیان رییس فدراسیون جانبازان و معلولان، ناطق نوری دبیر فدراسیون انجمن‌های ورزشی، ارشدی نایب رییس فدراسیون نجات غریق،  حمید سجادی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی و قهرمان اسبق دوومیدانی و سفیر مجارستان در ایران حضور داشتند.

تکبال رشته‌ای از خانواده فوتبال است که با توپ فوتبال در سالن ورزشی، زمین ساحلی، چمن مصنوعی و طبیعی انجام می‌شود.  هیچ ارتباط بدنی بین بازیکنان وجود ندارد و طبق قوانین رسمی آن، لمس بدن بازیکنان با تجهیزات خطا است، در نتیجه خطر آسیب‌دیدگی در این رشته بسیار کم است.

تکبال پس از سال‌ها محاسبات ریاضی و فیزیکی و آزمایشهای تجربی با رویکرد علمی توسعه یافته است. تمام عناصر تکبال به شکلی طراحی شده بودند که توپ همیشه برای بازیکنان در جریان باشد. این چرخش‌های توپ بازیکنان را مجبور می کند هر ۲-۳ ثانیه توپ را کنترل و لمس کنند. در نتیجه تعداد بسیار زیادی لمس توسط بازیکنان در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود.

مسابقات رسمی تکبال بصورت یک، دو یا سه نفره با بازی روی یک میز خمیده که مخصوص این رشته طراحی شده انجام می‌شود که بازیکنان با حداکثر ۳ضربه به توپ با هر بخشی از بدن خود به جز دست باید آن را به منطقه حریف هدایت کنند، به طوری که یا در زمین حریف اصابت کند و امتیاز کسب شود یا حریف رالی را ادامه دهد.

فدراسیون بین‌المللی تکبال (FITEQ) در سال ۲۰۱۷ در لوزان سوئیس و با حضور ۳۱ کشور عضو از چهار قاره تشکیل شده است و در حال حاضر ۵۷ عضو دائمی و درحال ثبت از پنج قاره دارد. دفتر مرکزی تکبال در شهر بوداپست مجارستان واقع شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز