کدخبر: 487 شنبه، 05 تیر 1400 - 12:18 487 پرینت خبر
فرزانه دهنادی، مدیرکل امور اقتصادی و دارای استان تهران:

پارسال افزون‌بر ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی در تهران جلب و جذب شد

image

مدیرکل امور اقتصادی و دارای استان تهران گفت: این استان در سال گذشته و در قالب ۲۷ قرارداد، افزون‌بر ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جلب و جذب کرد.

به گزارش روشنای راه، فرزانه دهنادی افزود: تهران موفق شد در سال گذشته، با جذب ۲۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با حجمی بیش از ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری، رتبه نخست در زمینه «جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی» و «تعداد طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی» را در سطح کشور کسب کند.

وی تاکید کرد: بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی، علاوه بر اینکه روشی نوین در تامین منابع مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری به شمار می آید، دستاوردهای دیگری همچون انتقال فناوری، ارتقای سطح فناوری و کیفیت عرضه کالا و خدمات، توسعه مهارت و مدیریت، افزایش بهره‌وری، توسعه صادرات، رشد اقتصادی و بهبود سطح رفاه عمومی جامعه را به همراه دارد.

دهنادی اظهارداشت: تشویق و جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از سیاست‌های اصلی و راهبردهای مهم کشور و در اسناد و قوانین بالادستی از جمله ابلاغیه اقتصاد مقاومتی و قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: در این راستا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، به عنوان کانون مراجعه متقاضیان سرمایه‌گذاری در سطح استان تهران، ضمن انجام امور تفویضی از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و اعمال اختیارات مربوطه، مرجع هماهنگی استان با سازمان مربوطه است.

وی خاطرنشان کرد: در بدترین شرایط تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، همواره اقدامات لازم در خصوص جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان تهران اجرایی شده و اگر شاهد این حجم تحریم بی‌سابقه علیه کشور نبودیم، بدون شک نتایج حاصله در استان نیز بسیار چشم‌گیرتر می‌بود.

دهنادی در خصوص محورهای برنامه عملیاتی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ادامه داد: برنامه محوری یکی از اصول اساسی موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و باید در آن فرآیندهای اجرایی به صورت کامل مدنظر قرار گیرد و برنامه عملیاتی متناسب با فرآیندهای موصوف آماده و اجرایی شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این استان با تدارک و تدوین یک برنامه عملیاتی منسجم و دقیق و پیش بینی محورهای مختلف برای اجرایی کردن این برنامه، تلاش کرد تا بر اساس محورهای پیش‌بینی شده حرکت، آسیب‌ها و نقاط قوت و ضعف خود در هر بخش را شناسایی و نسبت به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف اقدام کند.

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران محورهای برنامه عملیاتی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این استان را «توانمندسازی، سازماندهی و ظرفیت‌سازی»، «تشویق، تصویرسازی و بازاریابی بین‌المللی»، «تسهیل و جذب سرمایه‌گذاری» و «نظارت و راهبری طرح‌های سرمایه‌گذاری» برشمرد.

وی اعلام کرد: در راستای «توانمندسازی، سازماندهی و ظرفیت‌سازی» اقدامات متعددی صورت پذیرفته که از جمله مهمترین این اقدامات می توان به «بررسی، شناسایی و تعیین اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری استان»، «شناسایی، بررسی، بروزرسانی و تدارک فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید استان»، «انجام کارهای مطالعاتی و تهیه گزارش‌های علمی کاربردی در زمینه سرمایه‌گذاری و کسب و کار» اشاره کرد.

دهنادی از جمله اقدامات انجام شده در زمینه «تصویرسازی، برندسازی و بازاریابی بین‌المللی» را طراحی، تدوین و اجرای نقشه (اطلس) سرمایه‌گذاری استان تهران در قالب جی‌آی‌اس، مشارکت در رویدادها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و نشست‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، تهیه و انتشار کتاب سرمایه‌گذاری و اقلام دیگر تبلیغی و تشویقی سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان تهران گفت: راهنمایی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و هدایت متقاضیان سرمایه‌گذاری در خصوص فرآیندهای سرمایه‌گذاری، مقررات مربوطه و همچنین نحوه ارائه تقاضا و تکمیل پرونده‌های درخواست مجوز سرمایه‌گذاری بخشی از اقدامات انجام شده از سوی این مرکز در خصوص «تسهیل و جذب سرمایه‌گذاری» محسوب می شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه «نظارت و راهبری طرح‌ها» نیز اضافه کرد: برگزاری و یا مشارکت در نشست‌ها و جلسات نظارتی با هدف پیگیری و رفع مشکلات و چالش‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی، پالایش و پیگیری موانع سرمایه‌گذاری به طور عام و سرمایه‌گذاران خارجی به طور خاص، انجام هماهنگی لازم در امور مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی قبل و بعد از صدور مجوز از جمله اعلامیه تاسیس، مجوزهای مختلف، پروانه‌های انشعاب، پروانه استخراج و ثبت شرکت، و شناسایی مقررات مزاحم و دست و پاگیر فراروی محیط کسب و کار و تهیه و ارسال گزارشات لازم به مراجع ذیربط از جمله اقدامات انجام شده این حوزه به شمار می آید.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز