کدخبر: 480 چهارشنبه، 02 تیر 1400 - 14:05 480 پرینت خبر
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

اختصاص ماهانه ١٧ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران

image

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: مبلغی که اسفند سال ٩٨ به منظور پرداخت حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هزینه می‌شد، برابر با ۶۶۰۰ میلیارد تومان بود و این مبلغ اکنون به ماهانه ١٧ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش روشنای راه، مصطفی سالاری در نشست خبری که با عنوان «سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر؛ متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران از رویا تا واقعیت» در هتل همای تهران برگزار شد، افزود: براساس این افزایش طی ١۴ ماه پرداختی بیش از ٣.۵ میلیون نفر از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی ٢.۵ برابر شده و بازنشستگان مطابق با سنوات، این افزایش حقوق را تجربه می‌کنند. 

وی با تاکید بر اهمیت عدالت بیمه‌ای ادامه داد: طرح متناسب‌سازی سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی باید تداوم داشته و به منظور استقرار و تداوم این برنامه منابع باید به طور صحیح هزینه شود، از اسراف جلوگیری و حقوق هیچ یک از بازنشستگان تضییع نشود. 

سالاری تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف باید برای منابع بلندمدت نیز چاره‌اندیشی شود. این طرح یک برنامه بلندمدت و مستلزم مدیریت صحیح هزینه‌ها، نگاه عادلانه و منابع پایدار است. 

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اعتبارات میان‌مدت برای این برنامه پیش‌بینی شده و علیرغم دشواری‌ جهت تامین این منابع، برای سه سال آتی منابع نقدی و غیرنقدی (به ارزش روز) چاره‌اندیشی شده و در اختیار همکاران آینده نیز قرار خواهد گرفت.

سالاری یادآور شد: دولت نیز به منظور اجراسازی این طرح در پرداخت دیون تأمین اجتماعی، سازمان را حمایت کرده و ۴٣ هزار میلیارد تومان از طلب این سازمان نیز وصول شد.

به گفته وی، امسال نیز ٨٩ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی از جانب دولت پیش‌بینی شد. 

سالاری ادامه داد: بنابراین با بهره‌گیری از این طرح، به عنوان یکی از تکالیف قانونی، عرفی و وجدانی سازمان تأمین اجتماعی در صورت عدم تامین اعتبارات متناسب‌سازی حقوق هم باید این تکلیف ادا و بار سنگین هزینه‌ها از دوش ۴۶ میلیون نفر جامعه تامین اجتماعی برداشته شود. 

وی همچنین اظهار امیدواری کرد، طی دو هفته آینده ٨٩ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تأمین اجتماعی نیز تصویب و به عنوان منابع پایدار به منظور استمرار طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان هزینه شود. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر نیز با هدف همفکری با شرکای اجتماعی برگزار می‌شود زیرا در اجرای این طرح نیز همکاری شرکای اجتماعی، دولت و مجلس شورای اسلامی نقشی اساسی داشته‌ استد.

 

ضرورت کاهش هزینه‌های درمان مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی 

وی با اشاره به این نکته که خدمات درمان بستری برای بیمه شدگان بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی رایگان است، گفت: طی دو هفته آتی طرحی به‌ منظور کاهش هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان سازمان در قالب نسخه الکترونیک تدوین شده که بخشی از آن ابلاغ و طی هفته‌های آینده اجرا خواهد شد. 

سالاری مجددا با اشاره به اهمیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تصریح کرد: این برنامه جز با همفکری جمعی، مشارکت بازنشستگان و صاحبان تجربه محقق نمی‌شد و امروز علیرغم برخی از کاستی‌ها، طی ١۴ ماه باید این اتفاق را یک رویداد عظیم تلقی کرد. 

به گفته وی، ١٠ درصد منابع دولتی جهت رد دیون تأمین اجتماعی درنظر گرفته شد و بدون حمایت دولت نیز این طرح اجرا نمی‌شد. امید است، این به همراه تقویت پرداختی‌ها (متناسب با شرایط روز) متناسب‌سازی حقوق ادامه داشته باشد.

سالاری تاکید کرد: با اصلاح ضوابط سنی بازنشستگان، طرح سه‌جانبه‌گرایی، اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای طرح توانمندسازی و همچنین اصلاح رابطه پرداخت حق بیمه با تعهدات دولتی، طرح متناسب‌سازی حقوق را پایدار، کیفی و متناسب با حداقل سطح زندگی بازنشستگان اجرا کرد. 

وی افزود: همچنین در طرح نسخه الکترونیک که از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند، می‌توان به‌همراه پرداخت ٨٠ الی ٩٠ درصد سهم دولت به عنوان سرانه دولتی به سمت رایگان شدن خدمات درمانی بازنشستگان حرکت کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، با استقرار کامل طرح نسخه الکترونیک، در کوتاه‌مدت می‌توان هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج را نیز رایگان کرد.

سالاری یادآور شد: طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت نیز در حقیقت سهم بیمه‌پرداز بوده که توسط دولت پرداخت می‌شود.

۱۰ اردیبهشت ماه اطلاعیه‌ای از سازمان تامین اجتماعی در حضور رئیس کانون عالی بازنشستگان و رئیس اتحادیه پیشکسوتان بازنشستگان تامین اجتماعی و دیگر اعضای کانون های بازنشستگی اعلام شد که براساس آن اعمال ماده۹۶ (افزایش سنواتی) بر مجموع مبالغ مستمری و متناسب سازی اسفند سال ۱۳۹۹ مستمری بگیران صورت گرفت. ۷۵ درصد عقب ماندگی  مستمری سال برقراری به نسبت حداقل مستمری جبران شد و با توجه به انتظارات و مطالبات همه سطوح مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی، پس از اعمال ماده  ۹۶(افزایش سنواتی) و اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و افزایش مزایای جانبی، دریافتی هیچ مستمری بگیری کمتر از ۱.۵ برابر مجموع پرداختی اسفند سال۱۳۹۹ نخواهد بود.

مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد سال ۹۹ اجرایی و حقوق ماهانه مستمری‌بگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت. مرحله دوم این متناسب‌سازی نیز در پرداخت حقوق فروردین ماه این جمعیت لحاظ خواهد شد.

به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، براساس این متناسب‌سازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین ١۴٠٠، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.

در این راستا همچنین ۲۸ اسفندماه ۹۹ مبلغ یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد.

 

متناسب‌سازی حقوق خواست به‌ حق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی بود

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: طرح متناسب‌سازی حقوق خواست به‌ حق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی بود که اجراسازی آن امیدواری این جمعیت را به‌دنبال داشت. 

مهرداد قریب تصریح کرد: براساس ماده ٩۶ قانون تأمین اجتماعی سالانه پرداختی مستمری‌بگیران با توجه به نرخ تورم سالیانه افزایش می‌یابد و سازمان نیز براساس ماده قانونی ١١١ این وظیفه را هرساله عملی می‌کند.

وی افزود: اکنون اما بیش از ۵۵ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از حداقل‌بگیران بوده و بنابراین مطابق با محاسبه میانگین دو سال آخر حقوق، این قشر از جامعه کمتر از مبلغ حداقلی را دریافت می‌کند. 

قریب گفت: براساس عدالت بیمه‌ای یک بیمه‌پرداز متناسب‌ با میزان مشارکت در حق بیمه باید از صندوق بازنشستگی نیز استفاده کند. 

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی توضیح داد: طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۸ در سازمان تامین اجتماعی انجام شد. 

وی یادآور شد: در سال ۱۳۵۴ به ازای هر ۲۵ نفر بیمه‌پرداز به سازمان تامین اجتماعی یک نفر مستمری‌بگیر داشته‌ و در سال ۱۳۹۹ با کاهش ضریب پشتیبانی این عدد به ۴.۳ دهم درصد رسیده است. 

قریب افزود: بنابراین با توجه به این متناسب‌سازی، دولت نیز باید مطابق با قانون اساسی سهم خود را بدین منظور پرداخت کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: بنابراین سازمان در مرداد ۱۳۹۹ با اجراسازی مرحله اول این طرح، رضایتمندی جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی را جلب کرد، اما دو عامل تورم و متناسب‌سازی صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری و در حقیقت ایجاد فاصله بین مستمری‌ها، سبب بروز برخی از نارضایتی‌ها شد.

قریب با اشاره به تاکید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق در فروردین ۱۴۰۰ افزود: براساس پیگیری‌های سازمان، ۸۹ هزار میلیارد تومان از طرف دولت، با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب مطالبات تامین برای متناسب‌سازی حقوق پیش‌بینی شد. 

وی ادامه داد: مطابق با پیش بینی‌ها به‌منظور افزایش پرداختی‌های ۱۴۰۰ باید حداقل افزایش ۵۰ درصدی اعمال می‌شد که در این راستا، حداکثر افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹ و حداقل افزایش ۵۰ درصدی نسبت به اسفند ۱۳۹۹ اتفاق افتاد. 

قریب همچنین یادآور شد: طی ۲۰ سال گذشته افزایش حقوق حداقل‌بگیران بیش از دیگر سطوح مستمری‌بگیران بوده و حداقل بگیران ۱۱۴ درصد بیش از سایر مستمری‌بگیران افزایش حقوق را تجربه کرده‌اند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز