کدخبر: 439 دوشنبه، 24 خرداد 1400 - 13:32 439 پرینت خبر

طرح‌های فصلی کتاب بهترین شیوه ترویج و افزایش سرانه مطالعه است

image

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح‌های فروش فصلی کتاب را بهترین شیوه برای ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه دانست و تاکیدکرد: باید با همنشینی یار مهربان، بهترین شیوه‏‌های گذران اوقات فراغت ‏ساخت.

به گزارش روشنای راه، لادن حیدری با تشریح اینکه طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰، هفدهمین دوره از اجرای طرح فصلی حمایت از کتابفروشی‏‌ها با پرداخت یارانه۲۰ درصدی خرید کتاب به مخاطبان است، گفت: در اجرای این‌طرح همزمان چند هدف دنبال می‏ شود که می‏ توان ترویج فرهنگ کتابخوانی و در نتیجه  بالا بردن سرانه مطالعه غیرموظف و غیردرسی و همینطور حمایت از کتابفروشی‏ ها را در زمره آشکارترین این اهداف عنوان کرد.
وی افزود: استقبال خریداران از این طرح و بالا بودن میزان فروش کتاب در کتابفروشی‏‌های عضو طرح به نوعی بیانگرتأثیر این اقدام برای افزایش میزان مطالعه در بین افراد جامعه است.

اجرای طرح فروش فصلی کتاب در راستای ایفای وظیفه والای‏ فرهنگی‏ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی افزایش سرانه مطالعه و ترویج و ترغیب شهروندان به کتابخوانی است. با اجرای مستمر این طرح‏ حمایتی باید یار مهربان را به خانه همه ایرانیان برد.

حیدری ادامه داد: طرحی موفق که با حضور ۸۶۹ کتابفروشی در هر ۳۱ استان کشور از سال ۱۳۹۴ و هر سال در چند دوره تا کنون در حال برگزاری است و موجب ارتقای شاخص عدالت فرهنگی و رونق بازار نشر هم خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا طرح مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و ادامه دار خواهد بود، گفت: به نظرم طرح‌های فصلی فروش کتاب از جمله طرح‏‌های موفقی است که اجرای آن را کتابفروشان برای حمایت در ایام رکود بازار کتاب و همه‌گیری بحران کرونا ضروری می‌دانند. طبق برنامه چون سال‏‌های گذشته باید در فصل‌‏ها و سال‌‏های بعد هم ادامه داشته باشد.
به گفته حیدری فارغ از اهداف والایی که پیشتر ذکر شد با بروز بیماری کرونا از سال گذشته و سپس تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‏‌های کتاب استانی، اکنون برگزاری این طرح هم ضروری است و هم با اقبال فراوان روبرو است.

برخورداری از ۲۰ درصد تخفیف با توجه به بالابودن قیمت این روزهای کتاب، رغبت ‏برانگیز و از دلایل اقبال کتاب‏خوانان به این طرح است.

حیدری  ادامه داد: افزون بر آن دسترسی آسان مخاطبان به انواع کتاب‏ها و خریداری آزادانه بدون هیچگونه محدودیتی در انتخاب کتاب از دیگر مزایای این طرح فرهنگی است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد: بهارانه کتاب ۱۴۰۰، روز اول را با فروش قابل توجه بیش از ۲ میلیارد تومانی کتاب سپری کرد. البته روند صعودی قیمت کتاب به دلیل افزایش قیمت کاغذ و نیز قیمت تمام‏ شده کتاب را هم در این افزایش رقم فروش باید لحاظ کرد اما امیدوارکننده‏ تر از همه آمار فروش ۴۰ هزار نسخه کتاب است و این یعنی ۴۰ هزار بار کتابخوانی یعنی ۴۰ هزار کتابخوان که بسیار شوق‏برانگیز است. 

 

یک‌ کتاب‌فروشی در رشت رتبه اول فروش طرح بهارانه کتاب

وی تصریح کرد: امسال ۸۶۹ کتابفروش در سراسر کشور به طرح فروش فصلی پیوستند و از این تعداد در روز اول، حدود ۷۰۰ کتابفروشی فروش داشته‏ اند که خود به مراتب چشمگیر است. ۱۳۰ کتابفروشی تهران با فروش بیش از ۶ هزار نسخه کتاب به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در رتبه اول جای گرفتند و خراسانی‏‌ها (رضوی) با ۱۱۲ کتابفروشی و فروش بیش از ۴ هزار نسخه رتبه دوم فروش استانی را از آن خود کردند اما کتابفروشی‌‏های اصفهان هم با فروش حدود ۲۳۰ میلیون تومانی، رتبه دوم فروش را به دست آورده ‏اند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد: فارس و گیلان هم با فروش حدود ۳ هزار نسخه کتاب، در رتبه‌های بعدی جای دارند و یک کتابفروشی رشت با فروش بیش از ۸۰۰ نسخه کتاب، رتبه اول کتابفروشی‏‌های کل کشور را بر اساس تعداد نسخ فروخته شده به دست آورده است، از همه بهتر آن که آمار فروش کتاب کودک نیز جالب توجه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: میزان استقبال مردم در این بهارانه نشان‏ د‏هنده موفقیت این رویداد فرهنگی از چند بعد است. از جمله ابعاد مهم آن، رونق بازار نشر و محصولات فرهنگی و دیگری افزایش امیدوارکننده و روبه رشد سرانه مطالعه در کشور است؛ آن هم در زمان محدودیت‏‌های کرونایی و تعطیلی مدارس و دانشگاه‏‌ها که باید همنشینی با یار مهربان را مغتنم و از بهترین شیوه‏ های گذران اوقات فراغت ‏ساخت.
حیدری در پاسخ به این سوال که آیا طرح‏‌های دیگری در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، اظهار داشت : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه، طی ۴ سال گذشته طرح‏‌های مؤثر دیگری همچون: انتخاب پایتخت کتاب کشور، طرح روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‏‌های کتابخوانی ویژه کودک و نوجوان را اجرا کرده و خوشبختانه همه این طرح‏‌ها با استقبال بی‌نظیری همراه شده است. با موفقیت و همت مردم کتابخوان ادامه هم خواهند یافت.

 

طرح‌های فصلی فروش کتاب در یک نگاه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت‌خانه دریافت کنند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت نام، می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. پاییزه کتاب ۹۹، پانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتابفروشان آبان و عیدانه کتاب ۱۴۰۰ نیز شانزدهمین دوره از این طرح‌ها بود که فروردین برگزار شد.

طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ به عنوان هفدهمین دوره طرح‌های فروش فصلی از ۱۷ خرداد جاری در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز و تا ۲۵ خرداد ادامه می یابد. تاکنون بیش از ۱۶ طرح فصلی کتاب برگزار شده که درآخرین دوره ۹۳۶ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح مشارکت فعال داشته‌اند.

سقف مجاز خرید برای هر خریدار در بهارانه کتاب ١٤٠٠، دویست هزار تومان است و خریداران می‌توانند تا ۲۵ خرداد با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح‌ کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ٢٠ درصدی بخرند. اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح «بهارانه کتاب ١٤٠٠» به تفکیک هر استان روی سایت tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز