کدخبر: 418 سه‌شنبه، 18 خرداد 1400 - 14:21 418 پرینت خبر
وحید قبادی دانا،رییس سازمان بهزیستی کشور:

فزونی جمعیت سالمند، توجه به مناسب‌سازی را گریزناپذیر می‌کند

image

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در آینده نزدیک جمعیت سالمندی افزایش می‌یابد و فزونی جمعیت سالمند، توجه به مناسب‌سازی را گریزناپذیر می‌کند.

به گزارش روشنای راه، وحید قبادی دانا در هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور افزود: اکنون برای مناسب‌سازی، بحث جانبازان و افراد دارای معلولیت به میان‌ می‌آید اما در آینده نزدیک، سالمندان دارای جمعیت قابل‌توجهی از کشور را تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: افزایش جمعیت سالمندان گریزناپذیر است که نمی‌توان از آن غفلت کرد و این نیست که بگوییم وضعیت مناسب سازی فقط برای ۱۰ درصد جمعیت جامعه یعنی معلولان، نامناسب است بلکه مناسب‌سازی باید همه جا و برای همه اقشار صورت گیرد.

 

گلایه از کیفیت ارائه خدمات رسانی به معلولان در فرودگاه‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مناسب‌سازی باید در همه ساختارها از جمله مراکز بین‌راهی لحاظ شود. به‌طورمثال اکنون وضعیت مناسب‌سازی حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی داشته است.

قبادی‌دانا افزود: در پایانه‌های فرودگاهی کیفیت ارائه خدمات رسانی به معلولان رضایت‌بخش نیست. به کرات از شرکت‌های هواپیمایی در زمینه این خدمات گلایه شنیدم. به‌طورمثال یکی از افراد دارای معلولیت نقل می‌کرد که قبل از شیوع کرونا می‌خواستیم به عتبات برویم و وضعیت انتقال ما به عنوان معلول و جانباز در فرودگاه خوب نبود اما در نجف که امکانات کمتری دارد وضعیت بهتری وجود داشت.

وی اضافه کرد: همچنین تفاوتی در ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارند که برخی از شرکت‌ها خدمات بهتری ارائه می‌دهند که لازم است همه شرکت‌ها خدمات یکسان و بهینه‌ای داشته باشند.

 

ضرورت پرداختن به مناسب‌سازی در بالاترین سطوح

 رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اینکه درگیر ضوابط و آیین نامه باشیم خوب است اما باید پیگیری شود که در عمل حس رضایتمندی برای افراد معلولیت ایجاد شود.

قبادی دانا تاکید کرد: اگر آحاد جامعه بینش درستی راجع به مناسب‌سازی پیدا کنند می‌شود امید داشت کارهای این حوزه به درستی انجام شود. البته کاستی‌هایی نیز در زمینه مناسب‌سازی وجود دارد. حق با معلولان است چراکه آنان حق دارند شرایط مناسب برای آنها ایجاد شده باشد. کشورهایی که به این مهم دست یافته‌اند در طولانی‌مدت بوده و نیاز هست در بالاترین سطوح نیز به آن پرداخته شود.

وی اضافه کرد: اکنون به مناسب‌سازی در بالاترین سطوح پرداخته می‌شود و جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نظم خوبی پیدا کرده و وزارت کشور نسبت به آن، اهتمام خوبی داشته است.

در هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، گزارش‌هایی از اقدامات شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، تشکل‌های جانبازان و افراد دارای معلولیت و آموزش و پرورش در حوزه مناسب‌سازی ارائه شد.

تعیین عوارض صدور پروانه ساختمان برای استفاده در مناسب‌سازی و الزام ساختمان‌ها به ساخت بنا به گونه‌ای که ویلچر قادر به ورود به آن باشد، از جمله پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود. همچنین نوشتن منوی رستوران‌ها به خط بریل و مناسب‌سازی آرامستان‌ها از خواست‌های مطرح شده در این جلسه به شمار می‌رود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز