کدخبر: 413 دوشنبه، 17 خرداد 1400 - 17:27 413 پرینت خبر
هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان:

طرح‌های فصلی فروش کتاب نیازمند دبیرخانه دائم است

image

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: طرح‌های فصلی فروش کتاب برای هماهنگی و برنامه‌ها نیازمند دبیرخانه دایمی است تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.

به گزارش روشنای راه، هومان حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با اشاره به اهمیت این طرح‌ها بیان کرد: یکی از موضوعات مهم که برگزارکنندگان طرح باید به آن توجه کنند راه‌اندازی یک دبیرخانه دایم است تا نقاط ضعف و قوت آن در فاصله طرح‌های بعدی شناسایی شود.

در این زمینه دبیرخانه دایم با تنظیم نظرسنجی‌های مختلف برای خریداران و کتابفروشان می‌تواند ایرادات را شناسایی و نسبت به رفع و اصلاح آن‌ها اقدام کند.

حسن پور افزود: در زمان شروع طرح‌ها میانگین قیمت یک کتاب ۱۵ هزار تومان بود که۱۰۰ هزار تومان یارانه در نظر گرفته شده بود. اما اکنون میانگین قیمت کتاب بالاتر رفته و ۲۰۰ هزار تومان یارانه برای آن در نظر گرفته شده است، چنین مواردی باید بررسی شود.

طرح‌های فصلی فروش کتاب نیازمند دبیرخانه دائم است

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره ضرورت پرداخت بموقع سهم کتابفروشان عنوان کرد: در این زمینه بهتر است سازوکاری پیش‌بینی شود که همزمان با خرید کتاب از سوی مشتریان پول مستقیم به حساب کتابفروشی‌ها واریز شود نه این‌که مدتی بعد از طرح تسویه حساب‌ها انجام شود.

وی همچنین درباره گلایه برخی کتابفروشان درباره کاهش میزان مراجعه‌کننده قبل و بعد از برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب نیز توضیح داد: برخی عنوان کردند مردم قبل از شروع طرح به کتابفروشی می‌آیند و به دنبال زمان شروع طرح هستند تا کتاب بخرند و معمولا قبل و بعد از زمان برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب رکود ایجاد می‌شود.

به صورت کلی طرح‌های فصلی فروش کتاب از آغاز تاکنون نشان‌دهنده گرایش به سمت کتابفروشان بوده و ذات مثبتی داشت؛ اما برای رفع ایراد و مشکلات آن نیازمند تحلیل محتوایی طرح‌ها بر پایه نمونه‌گیری و آمارگیری ثابت هستیم.

حسن‌پور در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر از شش سال پیش دبیرخانه دایم برای طرح‌های فصلی فروش کتاب داشتیم می‌توانستیم طرح‌ها را زودتر آسیب‌شناسی کنیم. یکی از آسیب‌ها سوءاستفاده افرادی که کتابفروش نیستند از طرح‌ها بود که طی سال‌های اخیر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اتحادیه تعاملاتی داشته تا واحدهایی که از اتحادیه جواز نداشتند نتوانند در طرح شرکت کنند.

 

طرح‌های فصلی فروش کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت نام، می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. پاییزه کتاب ۹۹، پانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتابفروشان در آبان ماه برگزار شد.

این طرح ها از جمله مزیت هایی است که کتابفروشان حضور آن را در ایام رکود فروش کتاب در همه‌گیری کووید ۱۹ ضروری می دانند.

طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از امروز (۱۷ خرداد) جاری در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز و به مدت یک هفته ادامه می یابد. تاکنون بیش از ۱۶ طرح فصلی کتاب برگزار شده که درآخرین دوره ۹۳۶ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح مشارکت فعال داشته اند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز