کدخبر: 401 پنجشنبه، 13 خرداد 1400 - 11:59 401 پرینت خبر
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه:

بندر کاسپین گیلان امسال به ۲ پهنه آبی متصل می‌شود

image

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:چهار پروژه بزرگ ملی و استانی در سال جاری به بهره برداری می رسد که یکی از آنها اتصال بندر کاسپین به خلیج فارس و دریای عمان است.

به گزارش روشنای راه، دکتر محمدباقر نوبخت در حاشیه افتتاح هفت پروژه فرودگاهی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت در جمع خبرنگاران افزود: اتصال راه اهن رشت به بندر کاسپین که در واقع بندر کاسپین را به خلیج فارس و دریای عمان وصل می کند اتفاق مهمی است که دریای خزر را به ۲ پهنه آبی در جنوب کشور متصل می کند.

وی اظهار داشت : عملیات اجرایی و اعتباری این پروژه عظیم روبه اتمام است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و خاطره خوشی را برای مردم کشور رقم خواهد زد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به تکمیل پروژه هشت کیلومتر منجیل به رودبار اشاره کرد و افزود: اگرچه این پروژه مسافت محدودی دارد، اما مسیر بسیار دشواری را طی می کند که با بیش از هزار میلیارد تومان با سرعت و دقت در حال انجام است. 

نوبخت ابراز امیدواری کرد که تا ماه های آینده این پروژه نیز به بهره برداری برسد و تاکید کرد: اما آنچه در بهره برداری از این پروژه مهم است رضایت خاطریست که در گردشگران ایجاد خواهد کرد زیرا این محور مواصلاتی یکی از پرترافیک ترین مسیرهای استان گیلان محسوب می شود.

یکی از گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی پروژه در سه قطعه درحال انجام است .
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح ، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود .

سد شفارود بزرگترین سد بتونی غلتکی کشور در شش کیلومتری غرب مرکز شهرستان رضوانشهر ، برای تامین آب کشاورزی، صنعت، شرب و تولید انرژی  در حال احداث است  که شامل تامین آب مورد نیاز کشاورزی به مقدار ۴۵۵ میلیون متر مکعب، تامین آب مورد نیاز حفظ محیط زیست ۳۳.۸ میلیون متر مکعب، تامین آب شرب شهرهای رضوانشهر، پره سر، تالش و ماسال ۲۳ میلیون متر مکعب، تامین آب مورد نیاز صنایع به مقدار ۱۰ میلیون مترمکعب، تولید انرژی برق آبی ۲۵.۳ گیگاوات ساعت متوسط سالیانه، سطح زیر کشت ۳.۴۵۰ هکتار است.

نوبخت در خصوص اتمام ۲ پروژه استانی دیگر گیلان نیز گفت: اتمام سدهای پلرود و شفارود جزو تصمیمات و برنامه هایی است که امیدواریم بتوانیم طی ماه‌های آینده به انجام برسانیم و اگر تا پایان خدمت دولت دوازدهم نشد در سال جاری به سرانجام خواهد رسید، اما آبگیری این ۲ سد را ظرف ماه های آینده آغاز می شود.

معاون رئیس جمهوری در خصوص نصب و راه اندازی سامانه کمک ناوبری ILS/DME به ارزش ریالی ۳۵۰ میلیارد ریال توسط متخصصان داخلی نیز اظهار داشت: این سیستم برای استفاده بهتر و بهینه مسافران از طریق هوایی به مرکز گیلان است زیرا همواره مهم ترین دغدغه حمل و نقل هوایی در استان گیلان ابرناکی اوضاع اقلیمی این فرودگاه بوده است.

نوبخت تصریح کرد: سیستم یاد شده از خارج از کشور و در دوره برجام  خریداری شده  وموجب صرفه جویی در خسارات مالی و یاریگر مسافران در برنامه ریزی زمان خواهد بود.
وی ادامه داد: برای تطویل باند و همچنین  توسعه تجهیزات برنامه های دیگری در دست اقدام است که بین استانداری و شرکت یادشده توافقاتی در این خصوص صورت گرفته و سازمان برنامه بودجه نیز پشتیبانی می کند تا بتوان برای این توسعه ،پشتیبانی مالی و برنامه ریزی داشته باشیم . 

هفت پروژه فرودگاهی امروز  با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و مقامات استانی در فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت طی آیینی به بهره برداری رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز