کدخبر: 368 یکشنبه، 09 خرداد 1400 - 12:24 368 پرینت خبر

انتخابات رگ حیاتی کشور و مردم

image

حضور گسترده مردم در انتخابات، عزت ملت و کشور را بالا می‌برد، قدرت ملی را افزایش می‌دهد، از تهدیدهای سیاسی و نظامی و امنیتی و فرهنگی و اقتصادی می‌کاهد، برای کشور اقتدار و ابهت و مصونیت و امنیت ایجاد می‌کند و قضاوت دنیا درباره ایران در مسیر درست قرار می‌گیرد.

به گزارش روشنای راه، ساز و کارهای انتخابات در دنیا تا حدود زیادی مشابه اند. اما در ایران سایه دین و تخلّق به اخلاق الهی مسئولیت مردم، کاندیداها و مجریان و ناظران انتخابات را به مراتب بیشتر کرده است. امام راحل انتخابات را به این دلیل مهم می داند که میزانی برای رای ملت شناخته می شود و رهبری معظم انقلاب آن را حق الناس معرفی می کند، میزان بودن رای مردم و حق الناس بودن آن از زبان رهبران دینی یک کشور اهمیت موضوع انتخابات را دو چندان می سازد.

 

مقام معظم رهبری می فرماید:
انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‏ی اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهن‏ها و خاطره‏ها به شکل خلافت‏های موروثی به یادگار مانده بود؛ خیال می‏کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‏امیه و بنی‏عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‏رود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‏شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامیِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را - که لبّ اسلام است - بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‏ی ما تحقق بخشید.

انتخابات، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را تا به امروز حفظ کرده است. انتخابات، تا به امروز مایه عزت و اقتدار کشور شده است. حضور مقتدرانه‌ی حداکثری تا به امروز حماسه‌های بزرگی آفریده است. حضور آگاهانه در کنار حضور گسترده، حماسه را زیباتر ترسیم می‌کند که من و ما هرگز خود را از نوع انتخابمان محکوم می‌کنیم و شاهد شکوه روزافزون کشور در جهان می‌شویم. کشوری که با گذر از خم و پیچ‌های متعدد و پیش رو، با صلابت و قدرت به سمت هدف پیش می‌رود و شکست و سختی‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد.

رعایت حقوق عمومی انسان ها، توجه به شایستگی های افراد در انتخاب آنها، احساس مسئولیت شرعی، وجدانی و اخلاقی در رای دادن به کسانی که در شایستگی و امانتداری آنها اطمینان مستقیم یا بواسطه تحقیق از آگاهان حاصل است، انسانهائی که تقیّد بیشتری به آداب اخلاقی دینی دارند وادار به تامل و مراقبت بیشتری می کند. و لذا سخن رئیس جمهور محترم که نمی ارزد به خاطر انتخابات معصیت کنیم نکته بسیار جدی و حائز اهمیت است، یکبار هم امام(ره) فرموده بودند برای دنیای دیگران آخرت خود را خراب نکنید. و یا اینکه رهبری انتخابات را مظهری از مظاهر حق الناس میداند، که همه میدانیم در فرهنگ و معارف دینی ما وزن حق الناس بسیار بالاست و صد بار اگر توبه شکستی بازآی مختص به روابط بندگان با خداست و در مورد حق الناس حساب و کتاب الهی سخت و طاقت فرساست، و آیه و روایتی با صراحت اغماض خداوند از تعرض انسان ها به حق الناس را نوید نداده است.

انتخابات شکوه حضور ملتی بزرگ و مصمّم در عرصه یک رقابت پرشور سیاسی و اجتماعی است و بی تردید مناسب ترین راه برای سنجش وزن جریان های سیاسی و میزان نفوذ آنان در افکار عمومی و نهایتاً توافق بر اداره کشور براساس دیدگاه ها و خواست اکثریت ملت است.

نویسنده: محمود عزیزی

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز