کدخبر: 330 یکشنبه، 02 خرداد 1400 - 11:27 330 پرینت خبر
محمدتقی امیری خراسانی، رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی:

قهرمان‌پروری راهبرد اصلی توسعه ورزش روستایی است

image

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: راهبرد اصلی فدراسیون احیای بازی‌های بومی محلی، توسعه ورزش روستایی و تمرکز بر روی معرفی نخبگان ورزشی است.

به گزارش روشنای راه، فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی، جایگاه ویژه‌ای در بین فدراسیون‌های ورزشی ایران دارد. فدراسیونی که هم در بعد ورزش و هم ترویج فرهنگ نقش بی‌بدیلی دارد و جامعه آماری آن نیز مناطق روستایی هستند که در بخشی از زمینه‌ها مانند ورزش از توسعه متوازنی برخودار نیستند.

عدم برخورداری این مناطق از توسعه ورزشی موجب شده تا میزان مهاجرت جوانان بیش از گذشته باشد؛ جوانانی که رویای رسیدن به سکوهای  جهانی را در محیط کلان شهرهای بزرگ جستجو خواهند کرد. برای غلبه بر این مشکل در چند سال گذشته و با تدبیر وزارت ورزش و مسوولان فدراسیون اقدامات مهمی در جهت ترویج ورزش در محیط روستا انجام شده و افتتاح بیش از ۶ هزارخانه ورزش روستایی تنها بخشی از این اقدامات به شمار می رود.

«محمدتقی امیری‌خراسانی» رییس این فدراسیون روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح برنامه‌های فدراسیون و وزارت ورزش در جهت توسعه ورزش روستایی گفت: خانه ورزش روستایی، اتوبوس سلامت روستاییان، المپیاد ورزشی خانه‌های روستایی و استعدادیابی ورزشی تنها بخشی از این برنامه‌ها است که به پشتوانه وزارت ورزش و جوانان در حال اجرا یا قرار است اجرایی شود.

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است؛

کارکرد فدراسیون تنها ورزشی نیست

اینکه می‌گوییم فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی یک فدراسیون خاص است شعار نیست، بلکه واقعیتی است که مسوولان ورزش و امور فرهنگی به آن واقفند. فدراسیون در چند حوزه در حال فعالیت است، فعالیتی که هم فرهنگی و هم ورزشی به شمار می‌رود. ما از یک سو وظیفه داریم تا با احیای بازی‌های بومی‌محلی آن را به عنوان بخشی از فرهنگ معنوی کشور احیا کنیم و در سوی دیگر با آموزش این بازی‌ها زمینه توسعه آن را در جامعه فراهم کنیم. توسعه این بازی ها با روند شهرنشینی کار راحتی نیست اما اقدامات خوبی در دستور کار است تا بار دیگر شاهد رواج بازی‌های بومی در مناطق مختلف کشور باشیم.

در بخش بازی‌های بومی‌محلی در چند رشته آموزش‌های لازم انجام و این بازی ها قانونمند برگزار می‌شود و حتی پیشنهاد میزبانی بازی های بومی و محلی از سوی ایران داده شده و در صورت موافقت می‌توانیم بخش زیادی از فرهنگ معنوی ایران را به جهانیان عرضه کنیم. اگر شرایط کرونایی اجازه دهد ما درخواست میزبانی بازی‌های بومی‌محلی در بخش ساحلی را دادیم و امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

 

خانه ورزش روستایی تدبیری ماندگار است

یکی از مشکلاتی که جمعیت روستایی ایران با آن مواجه بود، نبود امکانات لازم ورزشی در این مناطق است. امکاناتی که بتواند هم زمینه سرگرمی و هم قهرمان پروری را فراهم کند. طرح احداث خانه ورزش روستایی در حال برطرف کردن این مشکل می‌باشد. در حدود ۶ هزار خانه ورزش روستایی در کشور داریم و بخش زیادی از اوقات فراغت و سرگرمی جوانان و نوجوانان روستایی در این مکان ها سپری می شود. همچنین حضور نوجوانان و جوانان در این مکان‌ها می‌تواند استعداد نوجوانان و جوانان را در رشته های مختلف شکوفا کند. تا کنون وسایل برای رشته‌هایی مانند تنیس روی میز، شطرنج، بدمینتون و دارت به مناطق مختلف ارسال شده است.

 

المپیاد خانه‌های ورزش روستایی برگزار می‌شود

برنامه‌ای که اکنون در دستور کار وزارت و فدراسیون قرار گرفته، برگزاری المپیاد ورزشی خانه‌های روستایی در رده سنی نوجوانان است. ابتدا این المپیاد  به صورت استانی و در شهریور ماه به صورت منطقه‌ای و کشوری برگزار خواهد شد. بدون شک این کار هم انگیزه لازم را ایجاد خواهد کرد و هم موجب معرفی نخبگان ورزشی به جامعه می‌شود؛ با این کار مشخص خواهد شد که ارسال چند میز تنیس یا صفحه شطرنج به روستا نمادین نیست بلکه برنامه هدفمند برای توسعه ورزش در این مناطق است.

 

اتوبوس سلامت به روستاها می‌رود

یکی دیگر از برنامه های فدراسیون که با کمک وزارت ورزش انجام می‌شود، راه‌اندازی اتوبوس سلامت است. اقدامی که نه تنها در بعد ورزشی بلکه سلامت جسمی و روانی ساکنان مناطق روستایی به ویژه زنان را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این شیوه از سنجش سلامت، فیزیولوژی و قد و وزن مورد بررسی قرار گرفت.

 

مناطق ششگانه مشکلات ورزش روستایی را بررسی خواهند کرد

برای شناخت راحت مشکلات پیش‌روی ورزش روستایی، استان‌های کشور را به ۶ منطقه تقسیم کردیم و هر منطقه یک رییس یا رابط با فدراسیون دارد. از طریق این رابط‌ها تمام مشکلات و حتی ظرفیت‌های استانی به فدراسیون اعلام خواهد شد و هر ماه یکبار جلسه برگزار خواهیم کرد. جلسات با حضور نمایندگان وزارت ورزش خواهد بود و در ۲ جلسه پیشین «عبدالحمید احمدی» و «مهین فرهادی‌زاد» معاونین وزیر ورزش حضور داشتند. یکی از مباحث جلسه اردیبهشت ماه بحث توسعه ورزش زنان بود. موضوعاتی مانند ساختار قامتی و سلامت جسمی و روانی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

جشنواره فرهنگی زنان روستایی برگزار خواهد شد

یکی از برنامه‌های بخش فرهنگی فدراسیون جشنواره زنان روستایی و عشایری است که مهمترین دستاوردهای فرهنگی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. المپیاد زنان روستایی نیز برگزار خواهد شد تا برنامه بخش ورزشی و بومی محلی به صورت متوازن باشد.

 

راه‌اندازی لیگ در دستور کار است

با توجه به جامعه هدف فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی بایستی نقش این فدراسیون در ساختار ورزش کشور پررنگ‌تر شود. در برخی از ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی چه در شهرها و روستاها و حتی ورزش‌های کلاسیک (مانند فوتبال خاکی، والیبال و ...) در روستاها و مناطق عشایرنشین بایستی روح قهرمانی دمیده شود  و از این روی در حال برنامه‌ریزی و تشکیل سازمان لیگ در فدراسیون هستیم.

 

هندبال پیشرو در ورزش روستایی 

با همت وزارت ورزش در فدراسیون‌های ورزشی بخشی به ورزش روستایی اختصاص داده شده و باید برای توسعه رشته‌های مختلف در این مناطق اقدامات لازم انجام شود. یکی از فدراسیون‌های پیشگام در این زمینه هندبال بود که قرار است اقدامات مهمی انجام شود. 

 

راهبرد ما قهرمان پروری است 

شرایط و محیط روستایی یک آمادگی خاص در بین ساکنان آن ایجاد می‌کند تا جایی که خیلی از ستاره‌های فعلی ورزش کشور که حتی در جهان می‌درخشند روستازاده و عشایرزاده هستند و قطعا استعدادهای نابی هنوز وجود دارد که بایستی با یک هم افزایی کشف و پرورش داده شوند چرا که آینده ورزش کشور از دل همین مناطق روستایی و عشایری برون خواهد آمد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز