کدخبر: 325 شنبه، 01 خرداد 1400 - 14:11 325 پرینت خبر
خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق نامه های سازمان بنادر و دریانوردی:

تخفیف ۸۰ درصدی برای توسعه حمل و نقل ترکیبی در دریای خزر

image

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی باتشریح علل جذابیت خدمات کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی ایران و تخفیف ۸۰ درصدی آنها در این بنادر، گفت: برای صاحب کالا حمل کالا با استفاده از حمل و نقل کالا با استفاده از حمل ترکیبی کامیون- کشتی بیار کم هزینه خواهد بود.

به گزارش روشنای راه، «خسرو سرایی» در مورد راه اندازی خط کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی کشور ، اظهار داشت: تجار کشور ما برای تجارت با کشورهای ساحلی خزر و دیگر کشورهای هدف در این مسیر، باید بتوانند از شیوه های مختلف حمل با هزینه های رقابتی بهره مند شوند و اتکا به یک شیوه حمل ممکن است تجارت را ناپایدار کند.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی برای کاهش مشکلات تجار با رایزنی و پیگیری های مستمر موفق شد، خدمات کشتیرانی رو-رو کامیونی را بین بنادر شمال و کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه و قزاقستان برقرار کند و در همین راستا در اولین اقدام و برای کاهش هزینه های بندری، این نوع کشتی ها از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.

سرایی با اشاره به اینکه پیگیری هایی نیز از سوی مراجع ذی ربط برای ارائه مجوز خرید و ساخت کشتی های رو-رو به سرمایه گذاران به عمل آمده است، خاطر نشان کرد: انتظار می رود این پیگیری ها به زودی نتیجه بخش باشد و در عین حال امیدوار هستیم شرکت های کشتیرانی ایرانی فعال در خزر و دیگر شرکت های علاقه مند نیز بهره برداری از حداقل یک فروند کشتی رو-رو را در دستور کار خود قرار دهند.  

 

تقاضای بار برای کشتی های رو-رو زیاد است

وی با بیان اینکه تقاضای بار برای این نوع کشتی ها بسیار بالا است، گفت: از طرف دیگر برای صاحب کالا نیز حمل کالا با استفاده از حمل ترکیبی کامیون-کشتی بسیار کم هزینه خواهد بود، چرا که در رابطه با بسیاری از هزینه های بندری بر کالا نظیر انبارداری، باربری و بخشی از خن کاری معاف خواهند بود. 

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اعداد و ارقام نشان می دهد راه اندازی خط رو-رو موجب کاهشکاهش هزینه های حمل، افزایش ایمنی حمل کالا و کامیون و افزایش بهره وری برای تجار کشور شده است.

سرایی بیان کرد: با استفاده از خدمات رو-رو، مدت زمان سفر برای رانندگان کامیون بسیار کاهش یافته و صرفه جویی چشمگیری در هزینه سوخت، هزینه های جانبی به هنگام عبور از قلمروی کشورها و... می شود و شرط اصلی پایداری این خدمت آن است که از سمت خشکی برنامه ریزی دقیقی برای تامین کامیون در هر سفر صورت گیرد.

به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی، نقش شرکت های فورواردر به عنوان نماینده صاحب کالا برای انتخاب مسیر بهینه حمل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت های مربوطه می توانند کمک شایانی به رونق این مسیر جدید کنند.

توسعه حمل و نقل ترکیبی با توجه به ایجاد مسیر ترانزیت شمال به جنوب کشور اهمیت ویژه ای دارد و می تواند نقش ایران را در ترانزیت کالا و مسافر در منطقه افزایش دهد. 

از همین رو توسعه استفاده از کشتی های رو- رو یا همان کشتی های حمل وسیله نقلیه چرخ دار مانند خودرو، کامیون و ... در بنادر شمالی این امکان را فراهم می کند تا دسترسی به بازارهای اوراسیا آسان تر شود. 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز