کدخبر: 305 سه‌شنبه، 28 اردیبهشت 1400 - 14:50 305 پرینت خبر
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور:

افتتاح ۵۰۰ پروژه در حوزه میراث‌فرهنگی تا پایان دولت دوازدهم

image

معاون میراث‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از افتتاح ۵۰۰ پروژه مرمت تا پایان دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش روشنای راه، محمد حسن طالبیان در آیین بازگشایی در عالی کاخ گلستان و همزمان با روز جهانی موزه‌ها افزود: اکنون ۲ هزارو ۵۰۰ کارگاه مرمت در کشور در حال فعالیت است که ۵۰۰ پروژه به زودی به دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به ۳۳ میلیون بازدیدکننده موزه‌ها پیش از همه‌گیری کرونا اظهار داشت:  برای کاهش این خسارت نیازمند فناوری های جدید و خلاقیت هستیم. اکنون ۷۴۴ موزه در کشور فعال است که ۱۷۰ موزه از این موزه‌ها خصوصی است و ۱۳۰ موزه در دولت تدبیر و امید افتتاح شد.

در این مدت ۶۰ هزار اثر موزه ای مرمت شد. همچنین در طول دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم یک هزارو ۸۵۰ استرداد بین المللی داشتیم و تعدادی از آثار تاریخی ایران به زودی به کشور بازگردانده می شود. در دوره کرونا هیچ کارگاه مرمتی تعطیل نشد. بسیاری از کارگاه ها حتی با تعداد بیشتر برگزار شد.

 

درِ تاریخی کاخ گلستان (باب عالی) امروز (سه‌شنبه/۲۸ اردیبهشت ماه) به مناسبت روز جهانی موزه هم‌زمان با آغاز هفته میراث فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازگشایی شد.

تاریخی ترین درِ کاخ گلستان سال ها بسته بود؛ اما از دو سال گذشته مسئولان میراث فرهنگی بر بازگشایی آن تاکید کردند و مراحل بازگشایی آن آغاز شد. در سال ۹۸ شورای راهبردی کاخ نیز برای بازگشایی تصمیم گیری کرد و با طی مراحل آن، این امروز با حضور علی اصغر مونسان بازگشایی شد.

در این مدت عملیات حفاظت و مرمت همچنین تعبیه زیر ساخت های گردشگری برای درِ شرقی (عالی)  و آینه کاری و نقاشی مجدد انجام شد. همچنین از بهترین زیر ساخت های گردشگری برای حفاظت الکترونیک این ورودی استفاده شده است.  عمر کاخ گلستان که در سال ۱۳۹۲ در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شد، به بیش از ۴۴۰ سال می‌رسد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز