کدخبر: 285 شنبه، 25 اردیبهشت 1400 - 15:51 285 پرینت خبر
عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی:

آمار جانباختگان تصادفات در سال گذشته ۹ درصد کاهش داشت

image

رییس سازمان پزشکی قانونی درمورد آمار جانباختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته با بیان اینکه موارد فوتی با کاهش ۹.۱ درصدی در سال ۹۹ به ۱۵ هزار و ۳۹۶ مورد رسید، گفت: آمار فوتی‌ها در سال ۹۸، ۱۶هزار و ۹۴۶ مورد و در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ مورد بوده است.

به گزارش روشنای راه، عباس مسجدی آرانی در نشست خبری که در محل سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، افزود: در سال ۹۹ مجموع پرونده‌های ما در تصادفات کاهشی ۲۰.۵ درصدی داشته است و از ۳۴۸ هزار و ۲۷۸ مورد سال ۹۸ به ۲۷۶ هزار و ۷۷۱ مورد در سال ۹۹ رسید.

وی تاکید کرد: تحلیل ما این است که این کاهش آمار ناشی از شرایط شیوع کرونا نیز بوده است.



زمان پاسخگویی در پزشکی قانونی ۱۰ درصد کاهش یافت

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته ۱۰ درصد زمان پاسخگویی‌ها کاهش پیدا کرده است. همچنین با استقرار مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌ها اقدامات فراوان و خوبی برای تسریع در پاسخگویی و همچنین کاهش مواد آزمایشگاهی داشته‌ایم.

 مسجدی آرانی با محکوم کردن کشتار دختران نوجوان شیعه افغانستان با بیان اینکه سند تحول قضایی را به طور جد دنبال کرده‌ایم و برنامه‌های کوتاه مدت این سند محقق شده است ،افزود: تحقق برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت به طور جد درحال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برای ارتقای خدمت به مردم تفاهم‌نامه‌هایی با دیگر دستگاه‌ها امضا کرده ایم، اظهارداشت: تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت بهداشت، اورژانس، پلیس راهور و دیگر دستگاه‌ها داشته ایم تا بتوانیم با یاری همدیگر خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰ درصد زمان پاسخگویی‌ها کاهش پیدا کرده است. همچنین با استقرار مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌ها اقدامات فراوان و خوبی برای تسریع در پاسخگویی و همچنین کاهش مواد آزمایشگاهی داشته‌ایم.

مسجدی آرانی افزود: در سال گذشته اقدامات فراوانی در بحث آگاهی رسانی عمومی با انتشار فیلم و کلیپ‌های آموزشی داشته ایم که این موارد نقش مهمی در ارتقای آگاهی‌های عمومی جامعه دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در سال گذشته انجام شد بحث مدیریت پرونده‌ها بوده است که در این حوزه‌ها موفقیت چشمگیری داشته ایم.

مسجدی آرانی با بیان اینکه ۴۹ شهرستان در گذشته فاقد مرکز پزشکی قانونی بوده اند، افزود: از ۴۹ شهرستانی که در سال گذشته فاقد مرکز پزشکی قانونی بودند در دستور کار برای ایجاد مرکز پزشکی قانونی قرار گرفتند که ۳۷ تا فعال و باقی آنها در حال آماده سازی است .

وی با بیان اینکه در سال گذشته اندیشکده اتاق فکر با بهره گیری از نظرات متخصصان نخبگان اندیشمندان و حوزویان در پزشکی قانونی ایجاد شد، افزود: همچنین در سال گذشته با وجود شرایط کرونایی ۴۹پروپوزال دانشگاهی و ۱۳۰طرح پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفت و ۱۷۹ دوره آموزشی و ۳۵ سلسه‌های آموزشی  و ۴۶ دوره آموزشی برای قضات برگزار شدو  همچنین ۴۸ برنامه مشترک با مراکز تحقیقاتی و ارائه ۱۷۵سخنرانی در مجامع علمی در خارج از سازمان صورت گرفته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در سال گذشته به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۵۹ پرونده در سازمان پزشکی قانونی رسیدگی شد که این آمار در مقایسه با سال ۹۸ کاهش ۹.۸ درصدی داشته است.

مسجدی آرانی تعداد پرونده‌های بالینی را نیز یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۷۵۵ مورد اعلام کرد و گفت: این موارد نیز ۷.۸ درصد کاهش داشته است.


نظر پزشکی قانونی در مورد پرونده آزاده نامداری به مقام قضایی اعلام شده است 

رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به سئوالی درباره پرونده های پزشکی قانونی آزاده نامداری و دبیر اول سفارت سوییس گفت: اقدامات لازم و کامل درباره این پرونده‌ها انجام و نظریه پزشکی قانونی به مقام قضایی ارسال شده است.

وی  گفت: ما یک سازمان علمی و تخصصی و یک بخش از ۱۰  بخش رسیدگی پرونده هستیم ، به همین جهت در اطلاع رسانی هم معذوریم و این به عهده قاضی پرونده هست. افرادی که معروف هستند تلاش این است که رسیدگی را زودتر انجام دهیم و به مرجع قضایی اعلام کنیم. در این زمینه هم ابعاد اجتماعی و پزشکی و اخلاقی هست و اگر اعلام کنیم فردی خودکشی کرده یا نکرده تبعاتی برای فرد و خانواده متوفی دارد. در دو مورد پرونده‌ها رسیدگی انجام و به مرجع قضایی آن را اعلام کردیم و نحوه اطلاع رسانی با قوه قضاییه و قاضی است.

وی تاکید کرد: رسیدگی به پرونده خانم نامداری  انجام و تمام شده  و نتیجه  هم اعلام شده است .

 

۱۵۰ شهرستان در حال حاضر  فاقد مرکز پزشکی قانونی است

وی با اشاره به فرسوده بودن ساختمان‌های پزشکی قانونی کشور، گفت: ۲۰۰ مرکز ما در ساختمان‌های استیجاری و امانی ارایه خدمات می‌دهند و ۱۵۰ شهرستان مرکز قضایی دارد، اما فاقد مرکز پزشکی قانونی است.

مسجدی ادامه داد: قریب به ۳۰۰ درصد رشد مواد و تجهیزات در سال ۹۹ داشتیم و توانستیم کار مردم را انجام دهیم؛ اما با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستیم و در تلاشیم مواد و تجهیزات را از طریق تولید داخل استفاده کنیم.

 

خدمات ما حتی یک روز تعطیل نشده است

مسجدی آرانی با بیان اینکه خدمات ما حتی یک روز تعطیل نشده است، گفت: تعامل با دولت و مجلس در خصوص اعلام مشکلات و نیازهایمان داشته ایم. ساخت کیت ژنتیک در مرکز تحقیقات صورت گرفته است. مراحل نهایی ساخت این کیت در حال انجام است و به زودی به تولید انبوه می رسد.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی از جمله موارد بسیار مهم از مشکلات ما است، یک ششم همکاران ما به کرونا مبتلا شدند.

 رئیس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در سراسر کشور ۱۸۰ پزشک معاضدتی داریم که در استخدام ما نیستند، اما با حقوق اندک یک میلیون تا دو میلیون تومان با ما همکاری می کنند. عدم واکسیناسیون برخی از همکاران ما یکی دیگر از مشکلات است ما از برخی گروه‌ها در اولویت بیشتری قرار داریم در ستاد ملی کرونا مصوب شده است اما هنوز نتوانستیم به صورت صد درصدی واکسیناسیون را برای همکاران مان پوشش دهیم.

مسجدی آرانی تاکید کرد: ما به عنوان پزشکی قانونی هیچ نماینده ای در هیچ مرکز درمانی نداریم و تمام خدمات ما در مراکز رسمی پزشکی قانونی ارایه می شود.


 غربالگری در مورد سقط جنین از وظایف پزشکی قانونی نیست

وی درباره سقط درمانی گفت: ما براساس قوانین مجلس شورای اسلامی خدمات ارایه می دهیم و تمام موارد سقط درمانی ها براساس قانون سال است، هرچند مسایل مربوط به سقط جنایی از وظایف ما نیست اما براساس درخواست مسوولان قوه قضایه بیش از ۳۰ جلسه در این خصوص با وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نظام پزشکی برگزار شده و اقداماتی در خصوص پیشگیری از سقط های جنایی که تهدید جدی برای مادران و نظام سلامت است داشتیم.

مسجدی آرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد غربالگری در سقط جنین درباره طرح جدید مربوط به سقط جنین که از سوی مجلس در راستای طرح جوانی و تعالی جمعیت ارائه شده است، گفت: سقط درمانی از اسمش مشخص است که برای درمان است و از سقط جنایی جدا است. 

وی افزود:ما در حوزه سقط درمانی مصادیق را با انجمن ها و کارشناسان و اهالی حوزه بررسی می کنیم تا مرتکب اشتباهی با توجه به موضوع شرعی آن نشویم. ما درخصوص سقط براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اقدام و اظهار نظر می کنیم در حوزه غربالگری ما هیچ اقدامی انجام نمی دهیم و جزو وظایف سازمانی ما نیست.

 رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد محقق شدن بودجه سال گذشته پزشکی قانونی نیز گفت : بودجه هزینه ای سال گذشته سازمان پزشکی قانونی ۹۰ درصد محقق شده است و در دیگر ردیف‌های بودجه نیز در حدود ۷۰ درصد در سال گذشته محقق شده بود.

وی تاکید کرد: اما در مجموع اساس بودجه در پزشکی قانونی ضعیف است و بر همین اساس از دولت و مجلس می‌خواهیم که رویکرد افزایشی نسبت به بودجه سازمان پزشکی قانونی داشته باشند.

 

مجوز های سقط درمانی در سال گذشته

وی در مجوزهای صادر شده توسط این سازمان برای سقط درمانی  گفت: در سال ۹۹ در حوزه  سقط جنین درمانی ۱۱ هزار و ۵۳ مورد در سازمان پزشکی قانونی تشکیل شد که این تعداد پرونده نسبت به سال ۹۸، کاهشی ۷.۲ درصدی داشت.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: از این تعداد پرونده، در هشت هزار و ۵۲۰ مورد مجوز برای سقط جنین صادر شد و در دو هزار و ۸۸ پرونده نیز مجوزی برای سقط جنین صادر نشد .

 

آمار نزاع در سال گذشته

رییس سازمان پزشکی قانونی درباره آمارهای نزاع و درگیری گفت: در مجموع آمار پرونده‌های نزاع در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نیم درصد را داشته است و در این زمینه از ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ مورد پرونده در سال ۹۸ به ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد در سال ۹۹ رسید. در این بین آمار کودک‌آزاری نیز با افزایش  سه درصد به دو هزار و ۵۴۴ مورد رسید. آمار همسر آزاری نیز ۸۰ هزار و ۱۶۷ مورد بوده است.

 

آمار خودکشی در ایران از متوسط نرخ خودکشی در دنیا پایین تر است

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار خودکشی های موفق افزایش داشته است، گفت: ما آمار خودکشی را به مراجع ذیربط ارسال می کنیم. اما آمار خودکشی در ایران از متوسط نرخ خودکشی در دنیا پایین تر است.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: سند تحول قضائی را منشور کار خود قرار داده ایم و برنامه‌هایی که در این سند برای ما برنامه ریزی کرده بودند تا حدودی محقق کرده ایم و به دنبال محقق کردن باقی برنامه‌ها هم هستیم.

در ادامه رضا رئوفیان رییس بانک هویت ژنتیک ایران درباره بانک ژنتیک گفت: این کار با همکاری سازمان زندان ها در حال انجام است و ۹۲ هزار نمونه رسمی کدگذاری و بایگانی شده است و ۳۵ هزار نمونه مازاد از مجرمان داریم که در حال بایگانی شدن است.

وی ادامه داد: بزرگترین آزمایشگاه سطح کشور را داریم و تمام این فرآیند در سازمان انجام می شود.

رئوفیان افزود: برای تهیه بانک ژنتیک از خبرنگاران و آتش نشانان تأییدات اولیه گرفته شده است اما هنوز عملیاتی نشده است و در حال حاضر اولویت با مجرمان است که در جرایم خشن و تکرار شونده حضور داشته اند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز