کدخبر: 269 سه‌شنبه، 21 اردیبهشت 1400 - 13:18 269 پرینت خبر
محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره):

تولید واکسن کوو ایران برکت به ۳۰ میلیون دوز خواهد رسید

image

رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) با اشاره به تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت گفت: تولید این واکسن تا شهریور ماه امسال به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز خواهد رسید.

به گزارش روشنای راه، محمد مخبر در مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت (۳۰۰ هزار دوز واکسن) در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل شهرک دارویی برکت در البرز افزود: پیش از این، به مردم اطمینان خاطر داده بودیم که ظرف مدت ۲ الی سه ماه آینده یک خاطرجمعی در خصوص تولید واکسن در کشور ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس این مهم به همت جوانان و دانشمندان داخلی به وقوع پیوست که با توجه به اینکه از اثرات مرحله یک و ۲ آزمایشی مطمئن شدیم تولید انبوه آن را آغاز و در اردیبهشت ماه حدود یک میلیون دوز واکسن را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد.

مخبر گفت: با توجه به اینکه هدف مان این است تا صادر شدن مجوزها، تولیداتمان به گونه ای باشد که بتوانیم بخشی از نیاز کشور را برطرف کنیم به همین منظور در خرداد ماه این رقم به سه تا چهار میلیون دوز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه خط دوم واکسن کوو ایران برکت در تیرماه وارد مدار خواهد شد اظهار داشت: همچنین در تیرماه قادر به تولید و تحویل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز  واکسن خواهیم بود که این رقم تا مرداد به ۲۰ میلیون و تا شهریور به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز خواهد رسید.

مخبر ادامه داد: البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این اطمینان خاطر را به ما باید بدهد با توجه به اینکه این حجم از تولید ممکن است در زمانی ارائه شود که امکان مصرف در داخل کشور وجود نداشته باشد، امکان صادرات به کشورهای منطقه با هدف بهره مندی مردم این کشورها از این واکسن ها فراهم شود.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت که واکسن تولید شده جزو بهترین واکسن هایی است که بیشترین اثر و کمترین عارضه را داشته است.

مخبر با بیان اینکه توانایی تولید واکسن فایزر در کشور نیز وجود دارد گفت: بر این اساس آزمایش هایی بر روی موش، میمون، خرگوش و خوکچه انجام شده که به بهترین جواب ها نیز رسیده ایم و به محض اینکه وزارت بهداشت و کمیته اخلاق اجازه دهند تست انسانی آن را نیز شروع خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در کنار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در دیگر شرکت های دارویی از جمله رازی، سیناژن، پاستور و شرکت های دانش بنیان زیادی این محصول در حد آزمایشگاهی تولید شده و قرار است که به نتیجه برسد خاطر نشان کرد: در حالی که در کل دنیا واکسن در پنج الی ۶ کشور تولید و هیچ تناسبی بین تولید و تقاضا وجود ندارد اما می بینیم که این موفقیت بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و صادرات نیز به امید خدا به زودی اتفاق خواهد افتاد.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توفیقات حاصل شده در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تنها برای خدا و خدمت به مردم بوده گفت: هیچ کسی در ستاد به دنبال رسیدن به موضوع خاصی مانند مسایل مالی و یا قدرت نبوده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خوبی شاهد بود که هر کاری که از دست مان بر می آمد انجام دادیم افزود: در زمانی که کل ظرفیت تولید ماسک در کشور بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار عدد در روز بود در کمتر از ۲۲ روز توانستیم کارخانه ای با حجم پنج میلیون عدد آن هم در زمانی که کشورهای خارجی جلوی واردات این محصول به کشور را گرفته بودند راه اندازی کنیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بیان داشت: در بخش کیت تشخیص نیز همگی شاهد بودند که در دولت مصوب شد که از پول خودمان در کره جنوبی حجمی از کیت ها را وارد کنیم که آن را نیز آمریکایی ها جلویش را گرفتند اما با این وجود دانشمندان ما موفق شدند تا ظرف ۲ تا سه هفته این تست سریع را تولید کنند.

مخبر با بیان اینکه آنچه که با وسعت زیاد در اختیار طرح شهید سلیمانی قرار گرفت همین کیت هایی بود که توسط ستاد تولید شد گفت: در هر جای دنیا که دارویی اثر بخش بود در ستاد  اجرایی آن را تولید کردیم، به عنوان مثال داروی رمدسیور که در بازارهای سیاه تهران هر عدد آن حدود ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می شد، کمتر از یک ماه و نیم ستاد موق شد آن را تولید و با رقمی معادل ۶۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تولید واکسن ضد سرطان رحم اشاره و افزود: در سفری که حدود پنج سال پیش به یکی از کشورهای خارجی داشتیم دیدیم که به دختران کم سن و سال واکسن ضد سرطان رحم با هدف مصون ماندن آنها تزریق می شود که به همین منظور به محض بازگشت با همکاری یکی از دوستان نسبت به تولید این واکسن اقدام که در مرحله بهره برداری است و در واقع کار بسیار بزرگی در این بخش صورت گرفته است.

مخبر ادامه داد: همچنین همین کارخانه قادر خواهد بود که واکسنی که از طریق دی .ان.ای باید تولید شود را نیز تولید کند، علاوه بر اینکه تولید از واکسن کشته شده را امروز شاهد هستیم که یک خط صنعتی آن  بهره برداری و نخستین تولیدش را به صورت انبوه آغاز کرده و ما نیز آماده هستیم آن را به صورت انبوه تحویل دهیم، از ۶ مسیر دیگر نیز مانند دی.ان.ای و ویروس بر اساس سرخک نیز به تست انسانی رسیده ایم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز به یمن تلاش های جانانه دانشمندان و جوانان این مرز و بوم به جایی رسیده که هر واکسنی که مورد نیاز مردم باشد امکان ساخت آن در داخل وجود دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز