کدخبر: 267 سه‌شنبه، 21 اردیبهشت 1400 - 12:58 267 پرینت خبر
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران:

احیا و نجات حدود ۲ هزار واحد تولیدی

image

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در ۲ ساله اخیر با ورود تخصصی و حمایتی در حوزه تولید و اشتغال و با احیاء و نجات حدود ۲ هزار واحد تولیدی گام‌هایی را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و ارائه خدمت به مردم و تولیدآفرینی در جامعه برداشته است.

به گزارش روشنای راه، غلامحسین اسماعیلی در چهل و سومین نشست خبری با اشاره به ابلاغ هفته گذشته ریاست قوه قضاییه درخصوص واحدهای تولیدی افزود: این طرح سه هدف مهم شناساسی واحدهای تولیدی تعطیل شده، شناسایی واحدهای نیمه فعال و نیازمند حمایت قضایی و شناسایی عوامل و مسببان و تعقیب کیفری متخلفان را پیگیری می کند و در اجرای گام اول این طرح که باید ظرف حداکثر یک ماه به انجام رسد، سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور و دادسراها به طور ویژه به این موضوع می پردازند.

وی ادامه داد: نمونه احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را در سفر اخیر به استان همدان مشاهده کردیم که واحدی تعطیل شده بود و ۵۰۰ کارگر بیکار شدند، اما رئیس قوه قضاییه از این کارخانه بازدید کرد و دستورات لازم برای راه اندازی این واحد ظرف مدت یک ماه صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: مجموعه صنایع پوشش ایران، کارخانه تولید ماهی در هرمزگان، قند ورامین و ارج، نمونه‌هایی هستند که احیا شدند.

اسماعیلی به تعطیلی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: ما تعطیل شدن واحدهای تولیدی در این شرایط حساس اقتصادی را خیانت به مردم  و کشور می‌دانیم و عزم جدی داریم که هر کدام از مدیران تولیدی که نیازمند حمایت قوه قضاییه باشند، از حمایت‌های ما برخوردار شوند و مدیرانی که با سوء نیت به دنبال تعطیلی کارخانه‌ها و خیانت به مردم هستند نیز مورد تعقیب قضایی قرار ‌گیرند.

وی با اشاره به ماموریت های قضایی و نظارتی قوه قضاییه گفت: این ماموریت نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی است و در حوزه این نظارت‌ها با رویکرد صیانت، حفظ سلامت مراکز وابسته به قوه قضاییه و کرامت شهروندان عمل کردیم.

اسماعیلی در ادامه به بیان گزارشی ناظر بر نظارت‌های درون سازمانی و برون سازمانی قوه قضاییه با رویکرد صیانت اشاره کرد و گفت: اولین اقدامی که در سال ۱۳۹۹ در این حوزه انجام شد، راه اندازی سامانه نظارت‌های بر خط مردمی و تکریم مراجعان بود. ما معتقدیم که مردم، بهترین ناظران در عرصه‌های مختلف هستند. 

 

ثبت دو و نیم میلیون اظهارنظر مردمی

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: برای بهره گیری از نظرات مردم، مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه سامانه‌ای را برای استفاده از نظارت‌های مردمی راه اندازی کرد که این سامانه در مراجعه اصحاب پرونده، وکلا، کارشناسان و همه کسانی که به واحدهای قضایی مراجعه می‌کنند از طریق تلفن همراه آن‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد و با نصب این سامانه می‌توانند نظرات خود را در ارتباط با عملکرد واحدهای قضایی در اختیار همکارانمان قرار دهند.

اسماعیلی گفت: تا امروز بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در سال گذشته در این سامانه مبادرت به اظهار نظر در مورد عملکرد همکارانمان در واحدهای قضایی کرده اند و این ۴۰۰ هزار نفر میانگین هر یک بیش از ۶ اظهار نظر داشته اند که جمعا ۲ و نیم میلیون اظهار نظر در این سامانه به ثبت رسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: آنچه که مایه خوشحالی ماست نوع اظهار نظر مراجعان است که بیش از ۷۱ درصد مردم از رفتار همکاران قضایی ما اظهار رضایت داشته اند و بیش از ۶۶ درصد مردم، دادرسی‌ها را عادلانه و منصفانه دانسته اند و همچنین بیش از ۶۵ درصد مردم، مدت زمان دادرسی را مدت زمان متعارفی دانسته اند.

وی افزود: ما در پنج حوزه و محور در ارتباط با بخش‌های مختلف اعم از همکاران از مدخل ورود دادگستری، پرسنل اداری، همکاران قضایی، فرایند دادرسی، اطاله دادرسی و اظهار نظر قضایی را در این سامانه در معرض نظردهی مردم قرار داده ایم و خوشحالیم که مردم استقبال کرده اند و در یک بازه زمانی کمتر از یکسال، ۲ و نیم میلیون اظهار نظر مردمی را داشته ایم و مدعی هستیم این اقدام در هیچ دستگاه دیگری با این وسعت سابقه و مشابهی ندارد و این موضوع را تقویت می‌کنیم.



دستگیری ٢٧٣ دلال و کارچاقکن در سال ٩٩

اسماعیلی با اشاره به عملکرد حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه افزود: در این مرکز در سال ۱۳۹۹، ده‌ها هزار توجیه و ارشاد حفاظتی برای پرسنل قوه قضاییه و سایر مرتبطان مانند ضابطان دادگستری به ویژه پرسنل خدوم نیروی انتظامی، سربازان وظیفه و نگهبانان انجام شده است.
وی گفت: در بازه سال ۱۳۹۹ در جهت برخورد با تخلفات، همکارانمان در واحدهای حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و دادگستری‌ها ۲۳۷ نفر از دلالان و کارچاقکن‌ها را شناسایی و دستگیر کردند. 

 

دستگیری بیش از ٢٠٠ پرسنل دستگاه قضا

اسماعیلی دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس رسمی دادگستری که اعمال مجرمانه انجام می‌دادند، دستگیری بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضاییه، دستگیری تعدادی از شهود دروغین و ساختگی و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی را از جمله اقدامات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ذکر کرد.
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ دوره آموزشی و نشست آگاه سازی حفاظتی برای هزاران نفر از پرسنل قوه قضاییه انجام شده است که نتیجه این تلاش ها، کاهش تخلفات پرسنل و به موازات آن فعال شدن هیات‌های رسیدگی به تخلفات بوده است.

 

تشویق ۶۴۴٧ قاضی

وی ادامه داد: واحد نظارتی دیگر ما دادسرای انتظامی قضات است. این دادسرا در مسیر تحول قوه قضاییه مبادرت به توسعه و تقویت نظارت‌های قانونی و رفتار و عملکرد قضات نموده است؛ بگونه‌ای که علیرغم شرایط کرونایی در سال ۱۳۹۹ مجموعه عملکرد دادسرای انتظامی قضات به نسبت سال ۱۳۹۸ با ۳۸ درصد رشد مواجه بوده است.
اسماعیلی تصریح کرد: در این عملکرد، انجام بازرسی‌های دوره‌ای و بررسی دقیق و موردی عملکرد بیش از هزار قاضی، انجام بازرسی‌های پنهان از چند استان، تهیه و تدوین کارنامه قضایی برای تمامی قضات کشور صورت گرفت که در نتیجه این کارنامه قضایی اعلام می‌کنم که ۶ هزار و ۴۴۷ نفر از قضات کشور به واسطه عملکرد مطلوب و شایسته مورد تشویق قرار گرفتند.
اسماعیلی افزود: در این فرآیند تعدادی از قضات متخلف نیز شناسایی شدند و تعدادی تعلیق و تعدادی نیز سلب صلاحیت شده اند که عدد قضات متخلف به نسبت جامعه عظیم و بزرگ قضات عدد حداقلی بوده است. 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: لازم می‌دانم از همه قضات بزرگواری که تلاش ها، زحمات و مجاهدت‌های آن‌ها توام با سلامت و عزت نفس بوده، تشکر کنم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز