کدخبر: 256 یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400 - 13:45 256 پرینت خبر
لیلا رنجبر، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق:

نخلستان‌ ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شد

image

رییس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی فرمانداری،اداره کل مربوطه استان یزد ، نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش روشنای راه، لیلا رنجبر با بیان اینکه بافق یکی از از مناطق تولید خرمای ایران محسوب می‌شود افزود: نخلستان‌ها در شهر و روستاهای حومه، مناطق بسیار وسیعی از شهرستان را شامل می‌شود و از جاذبه‌های زیبا گردشگری و  چشم انداز دیدنی  این منطقه بیابانی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: با ثبت این نخلستان‌ها و باغ های هم پیوندِ در فهرست میراث ملی ، طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه دخل و تصرف و عملیاتی که منجر به تخریب و تغییر هویت اثر ثبتی شود، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

وی ابلاغ شماره ثبتی این اثر را در آینده نزدیک اعلام کرد و ادامه داد: از این پس هرگونه ساخت و ساز در عرصه ثبتی نخلستان ها و باغ های هم پیوند باید با مجوز اداره کل میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی استان صورت گیرد.

رنجبر با بیان اینکه گردشگری صنعتی پاک محسوب می شود، اضافه کرد: همچنین اداره میراث فرهنگی از پژوهشگران حوزه گردشگری حمایت می کند و به آنها بها می دهد تا آثار معنوی گذشتگان حفظ و  همواره از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

رییس اداره میراث فرهنگی بافق افزود: رویکرد این اداره توجه به حوزه گردشگری است و به صورت جدی شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی را دنبال می کند تا میراث گذشتگان را حفظ و به نسل جوان و آیندگان منطقه معرفی کند.

وی، بررسی و شناسایی آثار فرهنگی ، تاریخی و طبیعی دارای ارزش و قابلیت ثبت در فهرست جهانی و پیشنهاد به معاونت میراث فرهنگی برای ثبت آنها را از وظایف و ماموریت های اصلی میراث فرهنگی دانست و افزود: در این چارچوب تلاش می شود آثار ملموس، ناملموس به ویژه بناهای تاریخی شناسایی و به اداره کل میراث فرهنگی استان معرفی تا مقدمات ثبت آنها فراهم شود.

رییس اداره میراث فرهنگی بافق تصریح کرد: ثبت هر اثر، شناسنامه و هویت بخشی به آن است و مردم در حفظ اثر خود را موظف می‌دانند و در نگهداری آیین و رسوم و بناهای تاریخی، با میراث فرهنگی همکاری صمیمانه دارند.

به گفته وی عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که  از عمق فرهنگ و سنت‌های یک قوم و ملیت خبر می دهد و آشنایی با آن‌ها می‌تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان ارایه کند.

وی همچنین از بافق به عنوان شهر بافته‌های حصیری یاد کرد و افزود: با توجه به سابقه کهن این شهر در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع متنوع دستی ، ابراز امیدواری کرد که به زودی این صنعت مهم در جایگاه واقعی خود در استان یزد و کشور شناخته و معرفی شود.

رنجبر با قدردانی از زحمات و پیگیری‌های  مجموعه مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، از همکاری شهردار و توجه اعضای شورای اسلامی شهر بافق در این رابطه تشکر کرد.

حصیربافی، پادری ، بادبزن، جارو بافی ،ساخت کلاه حصیری، ریسمان، انواع سبد و ترازوهای سنتی از مهمترین صنایع دستی بافق است که مواد اولیه آن از مشتقات شاخ و برگ و الیاف درخت خرما تامین می شود که در شهرستان فراوان و به راحتی قابل دسترسی است.

سه اثر ناملموس شهرستان بافق از جمله پخت « کله گیپا»، « پلوتوکی »و « فن منال‌بافی» با پیشنهاد و پیگیری شهرداری بافق  سال ۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 بافق با  سه هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت خرما، مهمترین شهرستان خرما خیز استان یزد به شمار می‌آید و بعد از آن  اردکان با فاصله زیاد، در ردیف دوم قرار دارد.

تاکنون ۲۰۰ اثر ملموس و ناملموس در بافق شناسایی شد که ۶۷  مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیش از یکهزار هنرمند صنایع دستی در بافق فعالیت دارند که تاکنون ۳۰۰ نفر آنها از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان شناسایی شدند.

مرکز شهرستان ۵۸ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز