کدخبر: 25 شنبه، 15 آذر 1399 - 09:58 25 پرینت خبر
فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

بخشی از سقف پل تاریخی خاتون کرج ریزش کرد

image

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از ریزش بخشی از سقف پل تاریخی خاتون واقع در شرق کلانشهر کرج خبر داد.

به گزارش روشنای راه، فریدون محمدی شامگاه جمعه در این خصوص گفت: این حادثه عصر امروز رخ داد که طبق بررسی های اولیه ناشی از فعل و انفعالات جوی و بارش های اخیر بوده است که به طورحتم برای بررسی تخصصی حادثه یک کار کارگروه متشکل از کارشناسان خبره حوزه مرمت آثار تشکیل و پس از انجام کارهای فنی، علت اصلی ریزش این پل اطلاع رسانی خواهد شد.

وی بیان داشت: این پل تاریخی متعلق به دوره صفوی بوده که با توجه به کاوش های باستانی شناسی، زیربنا و « پی» آن به دوران سلجوقی برمی گردد که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

محمدی گفت : طی سال دهه ۸۰ سه فاز مرمتی و در اوایل دهه ۹۰ نیز یک فاز مرمتی روی این پل تاریخی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت: با توجه به اینکه پل ها حالت طاقی شکل دارند و رفت و آمد بر روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.

وی ادامه داد: هر چند در سال های اخیر عملیات مرمت روی این پل انجام شده اما به طور کلی پل های تاریخی کشور از جمله پل خاتون کرج طی ۴۰۰ سال گذشته براثر وقوع زلزله ها و سیلاب ها استحکام آنها کم شده است.

این مسوول بیان داشت: پل تاریخی خاتون کرج در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی محل تردد خودرو ها بوده که این امر نیز در کاهش استحکام این اثر تاریخی بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: خوشبختانه ریزش در وسط سقف پل خاتون رخ داده و طاق های کناری آن استحکام لازم را دارد .

وی یادآور شد که درسال های گذشته می بایست مرکز سقف پل خاتون با مصالح سبک مرمت می شد تا دچار ریزش نشود.

وی ادامه داد: عملیات های عمرانی طی سال های ۹۵ و ۹۶ در کنار پل خاتون انجام شده که در ریزش سقف این پل تاریخی بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز تاکید کرد که هر چند پل تاریخی کرج دچار آسیب شده اما مرمت فوری آن در دست اقدام قرار گرفته است .

وی بیان داشت : قبل از مرمت این پل، آسیب شناسی لازم انجام می شود ضمن آنکه شورای فنی در استان البرز برای بررسی طرح مرمت تشکیل و تصمیماتی اتخاد خواهد شد.

پل های تاریخی خاتون ، برغان و بانو صحرا از عمده ترین پل های تاریخی استان البرز هستند.

پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج و بر روی رودخانه کرج قرار دارد. این پل به طول ۶۱ متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است .

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا
آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز