کدخبر: 205 شنبه، 11 اردیبهشت 1400 - 13:01 205 پرینت خبر
بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو:

ابلاغ برنامه سازگاری با کم آبی در ۳۰ استان

image

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: برنامه سازگاری با کم آبی ۳۰ استان به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش روشنای راه، «بنفشه زهرایی» افزود: برنامه سازگاری با کم آبی بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: دستگاه های مختلف مشمول این برنامه راهکارهای موثری برای صرفه جویی در مصرف آب، کاهش مصرف و کاهش آلودگی منابع آبی ارائه داده اند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست نیز های استانی خود در این باره را داده است.

زهرایی گفت: اکنون در مرحله اجرایی هرکدام ازاین برنامه قرار داریم که اجرای آنها اثرهای خوبی بر اصلاح رفتار مصرفی در آب دارد.

پیشتر معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: اکنون چالش اصلی در کشور موضوع آب است.

بر اساس پیش بینی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین ماه ۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۵۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و هیچ یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از میانگین سالانه را دریافت نکرده‌اند ، این زنگ خطری برای تمام بخش ها از جمله شرب، کشاورزی ،‌صنعت و محیط زیست است.

در واقع کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری (مهر ماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) موجب کم شدن ۱۹ درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور شده است که براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت ماه امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب رسیده، این میزان موجودی آب سدها در حالیست که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها وجود داشت.  

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز