کدخبر: 19 جمعه، 14 آذر 1399 - 15:56 19 پرینت خبر
ارسلان زارع، استاندار گیلان:

بانک‌ها پرونده‌های پرداخت تسهیلات اشتغال را به‌سرعت رسیدگی کنند

image

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت پایش مستمر فعالیت بنگاه های اقتصادی و رسیدگی سریع بانک ها به پرونده‌های پرداخت تسهیلات اشتغال، فعال‌سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد را گامی در مسیر خودکفایی اقتصادی و توسعه فضای کسب و کار دانست.

به گزارش روشنای راه، دکتر ارسلان زارع در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان که 23 مدیر دستگاه اجرایی نیز به صورت ارتباط تصویری در جلسه حضور داشتند؛ به اثرات مخرب کرونا بر اقتصاد و اشتغال اشاره کرد و گفت: بخشی از مشاغل و خدمات به ویژه در حوزه گردشگری با شیوع کرونا دچار آسیب شدند که لازم است در جهت حل مشکلات واحدهای فعال در این بخش و بیکاری موقت شاغلان آن، اقداماتی موثر صورت گیرد.

وی پرداخت تسهیلات حمایتی دولت را اقدامی در جهت کاهش آسیب های ناشی از کرونا خواند و افزود: خوشبختانه در پرداخت تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا ، گیلان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و در تحقق این مهم تلاش و هم افزایی فرمانداران، مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های عامل نقش موثری داشته است.

وی با بیان اینکه 89 درصد از تسهیلات مذکور در استان جذب شده، به تعدادی از پرونده های باقیمانده نزد بانک ها اشاره و تاکید کرد که هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت تسهیلات این تعداد اقدام شود.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم هم افزایی برای حل مشکلات حوزه تولید و توسعه اشتغال ، نیل به اهداف استان در حوزه های مذکور را یادآور شد و گفت: لازم است بانک های عامل، موضوع تخصیص اعتبارات مرحله پنجم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری را پیگیری کنند.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مدیران دستگاه های اجرایی جهت برقراری پیوند حلقه های مفقوده بین شاغلان مشاغل خانگی و واحدهای پشتیبان، به اهمیت توسعه مشاغل خانگی در کاهش نرخ بیکاری و گسترش فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: باید پیگیری های لازم در جهت تسریع در پرداخت تسهیلات این بخش و نیز رفع موانع فعالیت پشتیبان ها صورت گیرد.

دکتر زارع ثبت دقیق اشتغال ایجاد شده استان در سامانه رصد وزارت کار و راستی آزمایی آن را امری مهم خواند و گفت: پایش مستمر بنگاه های اقتصادی از سوی دستگاه ها و جلوگیری از تشکیل بحران کارگری با ارائه ساز و کار قانونی، یک ضرورت است .

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: استقرار دبیرخانه اوراسیا در گیلان و تمرکز بر روی صادرات و بازاریابی محصول بویژه در این اتحادیه اقتصادی ، بنادر صادراتی و نیز فعالان بخش خصوصی استان از ظرفیت های ارزشمندی به شمار می آیند که باید نسبت به بهره گیری مطلوب از آنها گام برداشت .

وی با اشاره به رشد صادرات محصولات کشاورزی گیلان و افزایش سهم صادراتی استان از 9 و هفت دهم درصد در سال 1390 به 20 و شش دهم درصد در سال 1398 ، بر ضرورت کیفیت بخشی کالا و خدمات در حوزه صادرات از مبادی گیلان تاکید کرد و گفت: ضمن کیفی سازی جریان تولید ، باید به موضوعاتی همچون توسعه صنایع تکمیلی، تبدیلی و بسته بندی و نیز برندسازی که ارتقا ارزش افزوده را به دنبال دارد ، توجه کرد.

دکتر زارع تقویت کمی و کیفی جبهه تولید در این بخش را موجب توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی خواند و بیان داشت: باید پیوند صنعت و کشاورزی را تحکیم بخشیم.

استاندار گیلان برنامه ریزی برای توسعه صادرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را موضوعی مهم خواند و بر لزوم شناسایی فرصت ها و ظرفیت های صادراتی استان به ویژه کالا و خدمات انحصاری تأکید کرد.

وی فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد را در مسیر خودکفایی اقتصادی استان و توسعه فضای کسب و کار از الزامات دانست و اظهار داشت: باید با رویکرد نقشه راه صادرات بویژه به مقصد اوراسیا، بکوشیم امنیت سرمایه گذاری در همه بخش ها ، تقویت و از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای افزایش سرمایه گذاری در حوزه های مختلف دعوت به عمل آید.

در این جلسه گزارش هایی از وضعیت اقتصادی استان از سوی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، آخرین وضعیت جذب تسهیلات اشتغال خانگی و تسهیلات حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری و همچنین تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از کرونا از سوی مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گیلان بیان شد.

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز