کدخبر: 185 سه‌شنبه، 07 اردیبهشت 1400 - 11:54 185 پرینت خبر
فرید مرادیان، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر:

مراجعه سالانه ۷۰ هزار نفر به مراکز توانبخشی هلال‌احمر

image

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از مراجعه ۷۰ هزار نفر از شهروندان در سال به مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر خبر داد.

به گزارش روشنای راه، فرید مرادیان با اعلام این مطلب گفت: مجموعه بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر با توجه به ماموریت های تعریف شده در عرصه های مختلف به مردم خدمات رسانی می کند. در همین راستا ۱۹۰ واحد توانبخشی در سراسر کشور انجام وظیفه می کنند. در این واحدها بینایی سنجی، شنوایی سنجی و سایر خدمات ارائه می شود.

 

فعالیت ۲۷ مرکز جامع توانبخشی در کشور

وی افزود: مراکز توانبخشی نیز در این عرصه فعال هستند که بیش از یک واحد را در خود جا داده اند و امروز نزدیک به ۶۰ مرکز توانبخشی در کشور وجود دارد. ۲۷ مرکز جامع توانبخشی و ۲۷ مرکز که خدمات ارتز و پروتز را ارائه می دهند نیز در زیرمجموعه این معاونت در سراسر کشور فعال هستند. در همین راستا مراکز دیگری نیز در سراسر کشور در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: ما در مراکز خود خدمات پایه توانبخشی مانند ارتز، پروتز، شنوایی سنجی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، گفتاردرمانی و کاردرمانی ارائه می دهیم. از سوی دیگر خدمات تخصصی همچون رسیدگی به ضایعات مغزی و نخاعی، خدمات توانبخشی قلبی و ریوی نیز در این مراکز انجام می شود. ما در حال توسعه فعالیت های تخصصی خود هستیم و این مراکز سالانه حدود ۷۰ هزار مراجعه کننده دارند.

 

مراجعه ۲ میلیون نفر به مراکز درمانی هلال احمر

مرادیان ادامه داد: همچنین ذیل اداره کل بهداشت و درمان اضطراری نیز سلامت، تامین بهداشت، پیشگیری و درمان در سوانح و حوادث در دستور کار قرار می گیرد. در مراکز مربوط به این اداره خدمات بشردوستانه نیز ارائه می شود و تعرفه ها در این مراکز بسیار پایین است. مراکز بهداشتی و درمانی هلال احمر در سال حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مراجعه کننده دارند و در سال هایی که واکسن حجاج نیز تزریق می شود تا حدود ۲ میلیون نفر مراجعه کننده دارند.

 

توسعه فعالیت های برون مرزی اداره کل بهداشت و درمان

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: اداره کل سلامت خارج از کشور نیز مجموعه دیگری است که در این حوزه فعالیت می کند و در آمریکای لاتین، آفریقا، آسیای مرکزی و خاورمیانه مراکزی ذیل این اداره به فعالیت پرداخته و خدمات درمانی ارائه می دهند. اکوادور، بولیوی، کنیا، غنا، مالی، نیجر، سیرالئون، ساحل عاج، یمن، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان و امارات، از جمله کشورهایی هستند که هلال احمر در آن ها فعالیت داشته است اما مدتی است که فعالیت در ازبکستان، تاجیکستان و یمن متوقف شده است. در همین راستا یک بیمارستان بزرگ و مجهز بزودی در نجف راه اندازی خواهد شد و یک مرکز درمانی نیز در کابل به این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی افزود: فعالیت مراکز درمانی در خارج کشور بهترین شیوه در راستای ارتباط فرهنگی با سایر کشورهاست که می تواند روابط فی مابین را تعمیق بخشد و چهره بشردوستانه ایران را به سایر کشورها نشان دهد.  

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت های داروخانه های های این مرکز اظهار کرد: در اداره کل دارو و تجهیزات پزشکی، معاونت توانبخشی نیز فعالیت های خوبی در حال انجام است. این مجموعه دو داروخانه در تهران و یک داروخانه در جزیره کیش دارد که به صورت مستقیم فعالیت می کنند. همچنین ۳۶ داروخانه دیگر در سراسر کشور ذیل این مجموعه فعالیت می کنند. این داروخانه ها با حاشیه سود پایین به مردم خدمات رسانی می کنند و بیشتر نسخه های تک دارویی و آن چه که بیماران خاص و صعب العلاج نیاز دارند توسط این داروخانه ها تامین و ارائه می شود.

 

تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی به مراجعه کنندگان نیازمند

مرادیان با اشاره به تعرفه های مراکز مرتبط با معاونت توانبخشی گفت: مراجعه کنندگان نیازمند به مراکز استانی تا ۳۰ درصد و در مراکز شهرستانی نیز تا ۵۰ درصد می توانند از تخفیف مراکز برخوردار شوند. نیازمندانی که شرایط سخت تری را تحمل می کنند نیز می توانند از طریق سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با ارائه درخواست، مساعدت های بیشتری دریافت کنند تا ارائه خدمات به آنها رایگان شود. قابل ذکر است که تعرفه های مجموعه های هلال احمر از تعرفه های دولتی نیز کمتر است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما این است با علم و فناوری روز همراه بوده و امکانات و مواد اولیه خوب در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم آماده کنیم. امروز یکی از مهم ترین چالش های ما مقوله نیروی انسانی است که به علت بازنشستگی نیروها با کمبود در این عرصه مواجه هستیم و نیاز است تا در این عرصه تدابیری اندیشیده شود که خدمت رسانی ما با اختلال مواجه نشود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز