کدخبر: 182 سه‌شنبه، 07 اردیبهشت 1400 - 11:40 182 پرینت خبر
محمدرضا کاویانپور، رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو:

مدیریت بهینه سیلاب‌ها برای تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی

image

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: برنامه راهبردی پایش تغییرات الگوهای بارشی کشور در موسسه تحقیقات آب در دست انجام است و تلاش خواهد شد تا موضوع مدیریت بهینه سیلاب و استفاده از آن‌ها برای تعادل بخشی آب زیرزمینی نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روشنای راه، «محمدرضا کاویانپور» افزود: مطالعه‌های انجام شده در زمینه وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری و چشم‌انداز بارش‌ها در ادامه سال آبی، حاکی از کاهش نزولات جوی کشور طی دوره زمانی مورد اشاره است که این وضعیت در برخی استان‌ها به‌خصوص استان‌های جنوب شرق کشور با شدت بیشتری همراه است.

وی ادامه داد: براین اساس موضوع تدوین برنامه مدیریت خشکسالی در استان‌های جنوب شرق کشور با استفاده از ظرفیت‌های موسسه تحقیقات آب و دانشگاه‌های مطرح استان‌های مذکور، به شرکت‌های آب منطقه‌ای مربوط پیشنهاد شده است که در صورت موافقت آن‌ها، انجام مطالعات جهت تدوین برنامه مدیریت خشکسالی و سازگاری با شرایط کم‌آبی در ادامه سال آبی جاری انجام خواهد شد.  

کاویانپور گفت: تجارب جهانی و داخلی نشان می‌دهد در شرایط مواجهه با خشکسالی و کاهش میانگین بارش در دوره‌های زمانی بلندمدت، احتمال وقوع بارش‌های حداکثری کوتاه‌مدت که منجر به سیلاب‌های ناگهانی ‌شود، افزایش می‌یابد که به دلیل نبود وجود آمادگی‌های کافی در این شرایط، می‌تواند خسارات گسترده‌ای به بار آورد.

این مقام مسوول افزود: بنابراین در برنامه مذکور تلاش خواهد شد تا موضوع مدیریت بهینه سیلاب و استفاده از آن‌ها برای تعادل بخشی آب زیرزمینی نیز مورد توجه قرار گیرد.

روزهای اخیر وزیر نیرو درباره وضعیت بارش ها عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: امسال و در تابستان به دلیل کاهش بارشی که اتفاق افتاده شرایط متفاوتی خواهیم داشت و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نسبت به متوسط دوره درازمدت ۴۰درصد کاهش بارش تاکنون رخ داده است.

اردکانیان ادامه داد: البته برنامه‌ریزی‌هایی از قبل صورت گرفته تا در تامین آب شرب و بهداشت مردم در شرایط کرونا مشکلی ایجاد نشود و در این میان، سهم مردم از اهمیت بالایی برخودار است.

وی بر اعمال روش‌های مدیریت مصرف به صورت جدی‌تر تاکید کرد تا در این شرایط، مردم و بخش درمان با مشکل روبرو نشوند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز