کدخبر: 180 دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400 - 13:12 180 پرینت خبر
سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

الگوی مرگ و میر در موج چهارم ویروس کرونا همانند موج های قبلی است

image

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود چهار برابر شدن آمار بیماران بستری در موج چهارم ویروس کرونا به خصوص یک هفته گذشته، الگوی مرگ و میر تغییر نکرد.

به گزارش روشنای راه، سیما سادات لاری اظهار داشت: براساس بررسی ها همچنان الگوی مرگ و میر در موج چهارم ویروس کرونا همانند سایر موج های دیگر در  گروه سنی  ۵۵ تا ۶۰ سال است.
وی قدرت سرایت بالا را از تمایز موج چهارم ویروس کرونا نسبت به سه موج قبلی در کشور اعلام کرد و اظهارداشت : در مجموع در چهار موج  کرونا در ایران  آمار مرگ و میر در بین مردان بیش از زنان است.
 وی خاطرنشان کرد : اگر رفتارهای پر خطر ادامه یابد و سطح رعایت پروتکل های بهداشتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد ، آمار مرگ و میرها  به طور معمل دو هفته پس از پیک  خود را نشان می دهدو پیش بینی می شود بعد از پیک افزایش در مرگ و میرها را داشته باشیم.


کاهشی شدن آمار بیماران در برخی استان ها

معاون وزیر بهداشت با بیان این که  به سمت نوک قله در موچ چهارم ویروس کرونا رسیدیم اظهار داشت: در برخی از استان ها همچنان آمار بستری رو به افزایش است، ولی در برخی از استان ها روند کاهشی شد.
دکتر لاری با اشاره به این که بیشترین ابتلا به ویروس کرونا در موج چهارم مربوط به دور همی هاست اظهارداشت : اگر در یک دورهمی یک نفر درگیر ویروس کرونا باشد، قطعا ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد در این جمع به این ویروس مبتلا خواهند شد و سرایت ویروس جهش یافته بالاست.
ایجاد فضا برای بستری های موقت 
سخنگوی وزارت بهداشت  ایجاد فضاهای بیمارستانی برای بستری موقت بیماران در مراحل اولیه ابتلا را مهمترین راهکار برای کنترل این بیماری اعلام کرد و اظهارداشت : تمام دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور مراکز بیمارستانی برای بستری موقت ( سرپایی ) بیماران در مراحل اولیه بیماری راه اندازی کردند و این فضاهای موقت تا حدودی به کنترل بیماری کمک کرد.
دکتر لاری در مورد نظارت بر اجرای واکسیناسیون نیز گفت: در این روند نیز با همکاری طرح شهید سلیمانی نظارت ها انجام می شود و روند واکسیناسیون با دقت کامل انجام و تلاش می کنیم تا مشکلات و حاشیه ها را بین ببریم و دانشگاه ها نیز تعداد مراکز را برای این مهم افزایش داده اند.
معاون وزیر بهداشت در مورد تزریق واکسن خارج از نوبت گفت: این موارد بسیار محدود بود که گزارش شدو پرونده آنها نیز به مراجع قضایی معرفی کردیم و بعضا با آنان در مرحله اولیه برخورد شده است.
وی بر کنترل و نظارت بیشتر در روند واکسیناسوین تاکید کرد و افزود: تمامی مراحل در سامانه های مربوطه ثبت خواهد شد و هم اینک هدف ما این است که تمامی گروه هدف که شامل کادر درمان، سالمندان و سایر گروه ها در مرحله اول واکسینه شوند.
وی بابیان اینکه خط قرمز ما واکسن خارج از نوبت است اظهار داشت: به شدت با متخلفان برخورد خواهیم کرد.
دکتر لاری  با بیان اینکه بعد از موج جدید مردم معمولا پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت می کنند اظهار داشت: رعایت پروتکل ها ۵۸ درصد بود که این شاخص تا حدودی افزایش یافته است.

وی ضمن نگرانی از عادی انگاری مردم گفت: هم اینک ویروس کرونا می تازد، این ویروس قدرت سرایت بیشتری دارد و باید رعایت پروتکل های بهداشتی نیز تشدید شود.


اواخر بهار زمان تزریق واکسن ایرانی 

لاری در خصوص واکسن ایرانی برکت و پاستور و واکسن مشترک با کوبا نیز گفت: این واکسن ها نیز در مراحل پیگیری هستند و پیش بینی می شود که در اواخر خرداد و اوایل تیر سال جاری به نتیجه برسد و به صورت انبو ه واکسن تولید و در سطح کشور مورد استفاده قرا گیرد.

وی با بیان اینکه هم اینک موضوع واکسن چالش بیشتر کشور ها است اظهار داشت: قول ها در خصوص واکسن ها محقق نمی شود ، باید بر روی واکسن داخلی بیشتر کار کنیم و نیاز را از این بخش تامین کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در مورد کرونا هندی گفت: در اولین مرحله بسته شدن مرزها بود که این کار از سوی دستگاههای مرتبط انجام شد و همچنان نیز باید این برنامه پیگیری و ادامه یابد.
لاری خاطرنشان کرد : به هر حال امکان حبس ویروس در یک مکان وجود ندارد و امکان سرایت آن در دیگر کشورها و حتی ایران نیز وجود دارد، ولی کارهایی که باید برای بسته مرزها و لغو پروازها انجام شود، از سوی دستگاههای متولی پیگیری و اجرا شد.
دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز ششم اردیبهشت ماه به استان خراسان شمالی سفر کرد و بازدید بیمارستان های کرونایی و مرکز واکسیناسیون کرونا استان خراسان شمالی بازدید کرد.
وی قرار است عصر امروز به شهرستان اسفراین که تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی این شهرستان قرار دارد نیز سفر کند.
موج چهارم ویروس کرونا نیمه دوم فروردین ماه سال جاری شروع شد و با گذشت بیش سه هفته این استان در زمره یکی از هفت استان با شیب تند ویروس کرونا قرار دارد به طوری که رد ۲۴ ساعت گذشته  ۱۰۷ بیمار کرونایی در استان بستری و ۹ نفر نیز جان باختند و هم اکنون حدود ۴۶۸ نفر در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز