کدخبر: 169 یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400 - 12:39 169 پرینت خبر
نورالدین فرزادی پور، فرماندار سرپل‌ذهاب:

راه شهدای عملیات «بازی دراز» ادامه دارد

image

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: عملیات «بازی دراز» به عنوان نمادی از مبارزه و خون و قیام در فکر و ذکر رزمندگان اسلام جاودانه شد و برای همیشه راه شهدای این عملیات غرور آفرین تداوم یافته است.

به گزارش روشنای راه، «نورالدین فرزادی‌پور» با گرامیداشت سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز( دوم تا دهم اردیبهشت)، افزود: برای وجب به وجب خاک بازی دراز خون ها ریخته شد و در حقیقت موفقیت در جنگ تحمیلی در همین عملیات بازی دراز رقم خورد از این رو برای همیشه در تاریخ ثبت شد.

وی اظهار داشت: عملیات بازی دراز اوج ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان بود که برای دفاع از حریم دین و دیانت با چنگ و دندان در برابر دشمن ایستادند و نگذاشتند وجبی از خاک وطن دست دشمن بیافتد.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: ارتفاعات بازی دراز در دوران دفاع مقدس در غرب کشور از اساسی ترین اهداف دشمن بود و رزمندگان اسلام در این عملیات با کمترین امکانات و تجهیزات نظامی در برابر دشمن ایستادند و بازپس گیری و فتح این قله را رمز اشرافیت خود دانستند که به هدف بزرگ خود رسیدند.

فرزادی پور با اشاره به این سخن شهید بهشتی که "عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز"، ادامه داد: بازی دراز نمادی از ایثار و دلاورمردی است که نسل به نسل مقتدرانه این نماد جاودانه مانده و امروزه دشمن از این اقتدار هراس دارد.

او گفت: به مناسبت سالگرد عملیات غرورآفرین بازی دراز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا هر سال مراسمی در یادمان این ارتفاعات برگزار می‌شد که امسال به لحاظ محدودیت های کرونایی به صورت مجازی و از طریق صدا و سیما  برنامه های بزرگداشت این عملیات اجرا می شود.

عملیات ظفرمند «بازی دراز» در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه که در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت، انجام شد.

در هشت روز عملیات دلاورانه، ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران کشته و صدها اسیر و انهدام تانک ها و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.

بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت های رزمندگان اسلام استفاده می کرد.

در عملیات بازی دراز، ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز رژیم بعث عراق نیز کشته زخمی و اسیر شدند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز