کدخبر: 112 یکشنبه، 29 فروردین 1400 - 11:42 112 پرینت خبر
علی اکبر حمزه ای، مدیر کل امور مالیاتی مازندران:

مازندرانی‌ها پارسال ۲ هزارو ۵۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداختند

image

مدیرکل امور مالیاتی مازندارن گفت که پارسال ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مالیات در استان جمع آوری شد ، مبلغی که بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش روشنای راه، مازندرانی ها سال ۹۸ در مجموع یکهزار و ۷۱۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده بودند.

علی‌اکبر حمزه‌ای افزود که میزان مالیات جمع آوری شده ۶ درصد بیشتر از تکلیف استان بود و مازندران تحقق ۱۰۶ درصدی را در زمینه درآمدهای مالیاتی تجربه کرد.

وی تکلیف استان برای تحقق درآمد مالیاتی در سال گذشته را طبق ردیف قانون بودجه ۲ هزار و ۲۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : بعدا به خاطر شرایط اقتصادی کشور از جمله تحریم های ظالمانه و کرونا ۲۰ میلیارد تومان دیگر هم به تکلیف استان اضافه شد و مجموع آن به ۲ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران اظهار داشت: خوشختانه در سال گذشته با وجود همه مشکلات بویژه در بخش کرونا که اقتصاد مازندران را با چالش های جدی مواجه کرد ، نه تنها درآمدهای تکلیفی مازندران و افزایش بعدی محقق شد بلکه شاهد افزایش بیشتر از آن بودیم که سبب شد استان رتبه دوم کشور را کسب کند.

وی با اظهار این که سال گذشته از نظر درآمدی برای مازندران سالی سخت بود ولی با این وصف مودیان مالیاتی خوش حسابی کردند ، توضیح داد : برخلاف دیگر استان های کشور که درآمد مالیاتیشان بر صنعت و فعالیت های غیرخدماتی استوار است ، مازندران اتکای زیادی به گردشگری به عنوان پر درآمدترین بخش اقتصادی دارد که سال گذشته را تقریبا در تعطیلی کامل به سر برد.

حمزه ای سهم بخش خدمات بویژه گردشگری در تامین درآمد مالیاتی مازندران را بیش از ۳۰ درصد اعلام و ابراز امیدواری کرد که این بخش اقتصادی مهم استان بار دیگر به چرخه فعالیت عادی باز گردد.

اصلاح فرایند وصول مطالبات و هدفمندسازی

مدیرکل امور مالیاتی مازندران یکی از دلایل افزایش جمع آوری مالیات در مازندران را اصلاح فرایندهای وصول مطالبات و هدفمند سازی برشمرد و گفت : در سال های گذشته دولت با ایجاد زیرساخت های لازم ، دستیابی به مسیرهای متعدد درآمدی را هموار ساخت و راه های فرار مالیاتی بسته شد ، به طوری می توان گفت که اکنون درآمدهای مالیاتی به واقعیت نزدیک تر شده است. 

وی توضیح داد : پیشتر اخذ مالیات بر اظهارنامه مالیاتی متکی بود و ادارات مالیاتی نیز به همین بسنده می کردند، اما اکنون علاوه بر خوداظهاری، برای راستی آزمایی به طور تصادفی حساب مالی جامعه گسترده تری از مودیان از نزدیک بررسی می شود و همین اصلاح فرایند بر افزایش میزان درآمد مالیاتی موثر بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران ساماندهی دستگاه های الکترونیکی پرداخت پول به خصوص در بخش خدمات را هم یکی دیگر از اقدامات موثر در این زمینه برشمرد و گفت : این اصلاح باعث شده است که مسیر درآمدی مودیان بسیار راحت تر مورد بررسی قرار گیرد، ضمن این که دسترسی بازرسان مالیاتی به حساب های مالی و بانکی نیز از این طریق اثر بخش تر شده است.

وی وضع جرایم سنگین بابت فرار مالیاتی را هم از دیگر عوامل موثر بر واقعی شدن مالیات ها و تحقق درآمدهای این بخش دانست و افزود : جرایم سنگین نسبت به فرار مالیاتی یا پنهان کاری در زمینه درآمدی بنگاه های اقتصادی باعث شده ، مودیانی که احتمال پنهان کاری در کارشان بود ، ارقام واقعی تری را برای در امان ماندن از جرایم ارائه دهند ، اگر چه هنوز تا ارقام کاملاً واقعی فاصله داریم.

حذف بخشودگی‌های آسیب‌زا

مدیرکل امور مالیاتی مازندران تاخیر در پرداخت مالیات را یکی از مشکلات مزمن کشور در گذشته و اثرگذار بر کاهش پرداخت مالیات ها برشمرد و توضیح داد : در گذشته متاسفانه به خاطر بخشودگی های گسترده ای که به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی اعمال می شد، مودیان بدهی مالیاتی خود را بموقع پرداخت نمی کردند و به تاخیر می انداختند و نگرانی هم بابت جرایم نداشتند چون احساس می کردند که به یک مناسبتی بخشیده خواهد شد.

وی با اظهار این که بخشودگی های دوره ای و مناسبتی باعث بی اعتباری و بی اثری جرایم مالیاتی شده  بود ، گفت : خوشبختانه سال گذشته این بخشودگی ها تا حدزیادی برچیده شد و به همین خاطر هم دست بخش‌های مالیاتی را برای اخذ مالیات به نزدیک ترین رقم واقعی باز کرده است.

حمزه ای افزود : حذف بخشودگی جرایم زمینه ساز پرداخت بموقع و همچنین عدم ارائه اظهارنامه های غیر واقعی شده است ، چون از این پس بنا بر پروتکل های جدید مالیاتی حتی جریمه های مالیاتی نیز مشمول جریمه می شود و مودیان مالیاتی بدحساب شاهد چندین نوبت جریمه در صورت عدم پرداخت مالیات خواهند بود.

وی گفت که حذف جرایم در عین حال سبب شد تا مالیات های پرداخت نشده از سال های قبل هم به مرحله پرداخت برسد که نقش مهمی در تحقق بیشتر از تکلیف درآمدهای مالیاتی استان داشت.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران همچنین از تعریف مشوق های لازم برای ارائه بموقع اظهار نامه های مالیاتی و پرداخت آن خبر داد و افزود : سازمان مالیاتی برای مودیان خوش‌حساب نیز بسته های خوبی ارائه کرده است که باعث جلب نظر و حرکتشان در مسیر ارائه بموقع اظهارنامه ها شده که نتیجه آن در کسب درآمدهای مالیاتی قابل مشاهده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز